3 x case: Effie Awardsin palkittuja kampanjoita

K-Market, kiusaamisvapaa vyöhyke

Esittelyssä kolme Effie Awards Finlandissa palkittua kampanjaa: Wörks & K-Market | Reaktor Creative & Oda | Avidly  & Saka Finland.

Artikkeli on julkaistu MRKTNG 1-2023 -lehdessä.

Wörks & K-Market

Kiusaamisvapaa vyöhyke valtakunnalliseksi ilmiöksi

LÄHTÖTILANNE: Kiusaamisvapaa vyöhyke on K-Marketien pysyvä toimintamali. Se tarkoittaa, että kauppa tarjoaa kiusatulle lapselle tai nuorelle tarvittaessa turvallisen paikan, jossa on välittävä aikuinen. Kumppanina kiusaamisvapaalla vyöhykkeellä on MLL.

IDEA & TOTEUTUS: Kiusaamisvapaa vyöhyke sai alkunsa, kun kauppias Ville Kestilä kiinnitti huomiota kiusaamiseen kauppansa ympäristössä. Hän puuttui asiaan ja julisti kauppansa kiusaamisvapaaksi vyöhykkeeksi. Tästä kasvoi valtakunnallinen ilmiö ja syksyllä 2021 kaikki Suomen K-Marketit julistautuivat kiusaamisvapaiksi vyöhykkeiksi. Kiusaamisvapaasta vyöhykkeestä tehtiin valtakunnallisesti näkyvä kampanja, joka yhdistää vastuullisen teon ja K-Marketin brändilliset tavoitteet.

Tulokset

THL palkitsi kiusaamisvapaan vyöhykkeen 2022 kansanterveyspalkinnolla. Se on tunnustus valtakunnallisesti merkittävästä kansanterveyden hyväksi tehdystä työstä. THL:n mukaan toimintamalli osoittaa, että lasten ja nuorten terveyttä ja hyvinvointia voidaan edistää kaikilla yhteiskunnan sektoreilla.


Oda boksi

Reaktor Creative & Oda

Haastajana ennätystuloksiin

LÄHTÖTILANNE: Oda saapui Suomessa haastavaan tilanteeseen: uutena ulkomaalaisena toimijana kahden jättiläisen hallitsemaan markkinaan, johon ei ole tullut 20 vuoteen merkittävää uutta toimijaa.

IDEA: Erona jättiläisiin, Odalla ei ole omia kivijalkakauppoja; Oda voisikin ensimmäisenä puhua satunnaisostelun sijaan kokonaisesta elämäntavan muutoksesta, kun kauppareissut vaihtuvat kotitoimituksiin ja arki helpottuu.

TOTEUTUS: Kampanjassa heitettiin hyvästit kauppareissujen harmeille ja toivotettiin tervetulleeksi Oda, ruokakauppa puhelimessa.

Tulokset

Lanseeraus oli jättimenestys niin kaupallisten tulosten kuin brändimittareiden suhteen. Myös kansainvälisesti vertailtuna tulokset olivat poikkeukselliset. Kyseessä oli Euroopan menestyksekkäin ruoan verkkokaupan lanseeraus, sillä Oda ylitti neljässä viikossa 7000 viikkotilauksen tahdin, mihin kansainvälisiltä kilpureilta on mennyt useita kuukausia.


Saka Finland

Avidly  & Saka Finland

Näin myydään autoja näyttämättä autoja

LÄHTÖTILANNE: Vuonna 2019 Saka oli startup-palkittu kasvuyhtiö, joka oli noussut tyhjästä yhdeksi isoista käytettyjen autojen kauppiaista. Kasvutavoitteet olivat kivikovat markkinassa, joka on erittäin kilpailtu ja stabiili.

IDEA: Autokauppa on tunnettu huonosta palvelusta. Insightimme mukaan Saka erottuu hyvällä asiakaspalvelulla. Siksi päätimme rakentaa Sakasta autokaupan palvelubrändin. Ja tehdä se alan konventioista täysin poikkeavalla tavalla – brändimainonnalla, jossa ei näytetä lainkaan autoja.

TOTEUTUS: Palvelevan autokaupan viestiä on viety poikkeuksellisella mainonnalla massamedioissa. Brändimainonnan palveluteema on jalkautettu osaksi digimarkkinointia, ja teema pysyy yhtenäisenä www-sivuilta myymälöihin asti.

Tulokset

Uraauurtava markkinointistrategia on vaikuttanut paitsi kuluttajiin myös koko toimialan kilpailuasetelmaan. Sakan myynti on kasvanut 144 % ja markkinaosuus yli kaksinkertaistunut. Se on noussut selkeästä haastajan asemasta markkinajohtajan rinnalle ja kilpailijatkin ovat alkaneet tehdä brändimainontaa.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eleven − five =