Elintarvikemainonta kritiikin kohteena

WHO Europe kritisoi raportissaan lapsiin kohdistuvaa elintarvikemarkkinointia. Alan itsesääntely ei sen mukaan toimi tehokkaasti.

Niin sanottujen HFSS (high in fat, salt or sugar) elintarvikkeiden mainonnan rajoitukset on WHO Europen mukaan riittämättömästi toteutettu Euroopassa. Etenkin verkossa lapsiin kohdistetaan mainontaa, joka on ristiriidassa esimerkiksi elintarviketeollisuuden vapaaehtoisen aloitteen EU Pledgen kanssa.

EU:n tuore audiovisuaalisten mediapalvelujen direktiivi (AVSMD) on saman kritiikin mukaan liian tulkinnanvarainen, eikä myöskään GDPR tuo tilanteeseen parannusta.

WHO Europen suosituksia jäsenmailleen ovat mm.

  • markkinoinnin sääntelyn ulottaminen digitaalisiin kanaviin, pakkauksiin, sponsorointiin jne.
  • lapset, jotka katsovat eri ikäisille tarjottua ohjelmaa tulee huomioida
  • on syytä laajentaa rajoituksia 12-13 vuoden ikärajasta myös teini-ikäisiin
  • tulee selkeästi määritellä epäterveelliset ruoka-aineet
  • tulee lisätä valvontaa ja pakotteita sääntelyn rikkojia vastaan

WHO Europe aloittaa pian HFSS-elintarvikemarkkinoinnin valvontatyökalunsa pilotoinnin muutamissa Euroopan maissa.

Mainostajien etujärjestö WFA aikoo antaa vastineensa WHO:n kritiikkiin yhdessä EU Pledgen sihteeristön kanssa.

 

Lähde: WFA

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.