EU arvioi Metan ”pay or ok” -liiketoimintamallia

mainosvapaa Facebook

EU:n viranomaiset tiukentavat valvontaa Meta-yhtiön ”maksa tai suostu” -liiketoimintamallin suhteen.

Euroopan tietosuojaviranomaisten muodostama European Data Protection Board (EDPB) ilmoitti tutkivansa, ovatko Metan mainosvapaan verkkopalvelun tilausmallit linjassa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) kanssa.

Tämä tapahtui sen jälkeen, kun Meta ilmoitti pyytävänsä käyttäjiä valitsemaan, suostuvatko he henkilötietojensa käsittelyyn mainostarkoituksiin vai maksavatko tilausmaksun mainoksettomasta Facebookin ja Instagramin versiosta.

Euroopan tietosuojaviranomaiset Saksassa, Norjassa ja Virossa ovat jo ilmaisseet epäilyksensä siitä, noudattaako Meta EU:n tietosuojastandardeja.

Euroopan komission virkamiehet myös kyseenalaistivat tarjoavatko nämä tilauspohjaiset mallit käyttäjille tosiasiallisen valinnan tietojen käytöstä. EU harkitsee vaihtoehtoisia ratkaisuja osana vapaaehtoista Cookie Pledge -aloitetta.

Lähde: WFA

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

sixteen − eleven =