Facebookin uusin skandaali – mitä tiedämme?

Tämä vuosi on Facebookille painajaismainen. Cambridge Analytica -paljastusten jälkeen palvelun käyttäjien luottamus on jälleen vakavasti vaarantunut vakavan tietomurron johdosta.

Facebook vahvisti viime viikolla, että ainakin 50 miljoonan käyttäjän perustietoja (nimi, ikä, sukupuoli, kotipaikka) on mahdollisesti vuotanut hakkereille. Tähän mennessä ei ole tietoa, että esimerkiksi käyttäjien yksityisviestit tai luottokorttitiedot olisivat vaarantuneet.

Käyttäjien ei tarvitse tässä tapauksessa vaihtaa palvelun salasanaa, mutta Facebook on logannut suuren määrän käyttäjiä pois palvelusta lisähakkeroinnin estämiseksi. Uusi kirjautuminen estää Facebookin mukaan tietojen kalastelun.

Tietomurto havaittiin 16. syyskuuta 2018, mutta se on saattanut alkaa jo yli vuotta aiemmin. Tietovuoto voi vaikuttaa myös osaan Facebookin omistaman Instagramin käyttäjistä: heidän tulee luoda uudelleen kirjautumislinkki palveluiden kesken. Facebookin omistaman WhatsAppin ei sen sijaan uskota olleen tämän tietomurron kohteena.

Käyttäjiä huolestuttaa varmasti sekin tieto, että Facebookia kirjautumiseen käyttävät palvelut ja sovellukset kuten vaikkapa deittipalvelut, pelit ja streamauspalvelut ovat samalla vaarantuneet niiden käyttäjien osalta, joiden väliaikaisia kirjautumistietoja (ns. access token) on vuotanut hakkereille.

Tietomurron mahdollisti videoiden lataamiseen liittyvät haavoittuvuuden koodissa. Facebook kertoo korjanneensa ko. virheen 27. syyskuuta.

Entä saako Facebook rangaistuksen? On mahdollista, että yhtiö joutuu maksamaan uuden GDPR-lainsäädännön perusteella Euroopassa vahingonkorvauksen, joka olisi jopa neljä prosenttia globaalista liikevaihdosta. Tämä ratkeaa vasta tutkimusten edistyessä, kun tiedetään rikkomuksen laajuus ja kaikki vaikutukset käyttäjille.

Myös FBI tutkii tapausta. Tekijöiden selvittäminen voi kuitenkin kestää useita kuukausia tai jopa vuosia, kuten vuonna 2016 Sonya vastaan tehdyssä tietomurrossa. Silloin tietomurron tekijäksi osoittautui lopulta Pohjois-Korea.

 

Lähde: TechCrunch

 

Lue myös:  Facebook ja Cambridge Analytica: Tätä mieltä ovat mainostajat

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.