Finnish Comms Awardsin shortlistalle 49 työtä 

Finnish Comms Awards -kilpailun vuosi 2021 on ollut kaikkein aikojen ennätysvuosi 132 saapuneella hakemuksella. Loppusuoralle valittiin 49 viestintäkonsultoinnin asiakastyötä 18 eri toimistosta.

Eniten shortlistalle päässeitä töitä oli seuraavilta toimistoilta: Netprofile (11), Brunnen Communications (6), Viestintä Oy Drum (5), SEK (5), PING Helsinki (3) ja TBWA\Helsinki (3). Kilpailun kasvusta kertoo ennätysmäärä töitä sekä täysin uusien osallistuneiden toimistojen määrä. Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa, Helsingissä, torstaina 11.11.2021. Kilpailu viettää tänä vuonna 10. juhlavuotta ja sen järjestäjänä toimii Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.  

– Tänä vuonna kilpailuun ilmoittautui mukaan ennätysmäärä toimijoita, ja mukana on entistä laajempi kirjo töitä erilaisilta viestinnän toimijoilta, kuten viestintätoimistoilta ja vaikuttajayhteisöiltä. Shortlista on katsaus suomalaisen viestinnän parhaimmistoon, ja siinä näkyy kotimaisen viestintäosaamisen korkea taso, Marketing Finlandin toimitusjohtaja, Riikka-Maria Lemminki kommentoi. 

Ennätysmäärä koronavuoden karkaisemia viestinnällisiä ratkaisuja on nostanut shortlistan rimaa niin, että rajanveto on ollut vaikeaa. Riippumattomat tuomarit ovat antaneet pisteensä heille osoitetuille kilpailutöille toisistaan tietämättä. Arvostelulajissa lopputulokseen voi silti vaikuttaa satunnaisiakin tekijöitä. Niiden vaikutusta on rajoitettu riippumattomien tuomareiden riittävällä määrällä jokaista arvioitavaa työtä kohden. Lisäksi isojen vaihteluvälien tapauksissa on voitu jättää pisteytysten ääripäät pois, jotta juryn yhteinen linja erottuisi.  

– Valintaa on jouduttu tekemään hyvin pienillä pistemäärien eroilla. Lopulta ilahduttavan moni toimisto on saanut työnsä 3–5 kärkiehdokkaan shortlistalle. Näistä valitaan kunkin kategorian parhaat live-tuomariston edessä tapahtuvan pitchaus-kierroksen jälkeen, vuoden 2021 kilpailun päätuomari, viestintätoimisto Meditan toimitusjohtaja Tiinu Wuolio kertoo.

– Parhaissa töissä on myös hyödynnetty viestinnän laajaa keinovalikoimaa aikaa kestävällä tavalla monipuolisesti ja tilaajan resursseja vastuullisesti käyttäen. Saavutukset säteilevät tuomariston mukana laajalle, Wuolio jatkaa.

Finalistit esittävät kilpailutyönsä tuomaristolle pitchauspäivänä 28.10., jossa kaikki lähtevät ensimmäisen kierroksen jälkeen samalta viivalta. Voittajat valitaan kirjallisen työn ja pitchauksen perusteella. 

Laaja tuomaristo, laaja näkemys 

Vuoden 2021 tuomaristossa on 36 pitkän linjan ammattilaista, jotka edustavat eri toimialoja, korkeakouluja ja mediaa. Laajalla tuomaristolla varmistetaan kilpailutöiden mahdollisimman tasa-arvoinen kohtelu, laaja-alaiset näkemykset sekä riittävä tuomareiden määrä kaikille töille. Tuomarit jäävätään omien ja lähipiiriin kuuluvien töiden arvioinneista. 

Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -juhlagaalassa 11. marraskuuta. Kussakin kategoriassa palkitaan työt, jotka ovat parhaiten edistäneet liiketoiminnallisia tai muita yrityksen tavoitteita. Lisäksi palkitaan Vuoden viestintätyö, Vuoden viestintätoimisto, Vuoden ajatusjohtaja, Vuoden viestintäkonsultti sekä Vuoden pitchaaja. 

10-vuotisjuhlagaala pidetään livetilaisuutena Helsingin Valkoisessa Salissa, ja lipunmyynti on nyt avoinna. Vuoden 2021 gaalan yhteistyökumppaneina toimivat Cision, Visma, Liana Technologies, Grano ja STT Viestintäpalvelut Oy. 

Varaa illalliskorttisi

Varaa yrityksellesi nimetty pöytä

Finnish Comms Awards 2021 finalistit kategorioittain aakkosjärjestyksessä: 

Julkishallinto ja järjestöt

Ei ruuhkamaksuille! Kuntalaisten oikeudenmukaisuudelle vaikuttava sanoitus
KUUMA-seutu & Brunnen Communications 

Kasitie on meidän tie – vuorovaikutteista hankeviestintää
Destia & Väylävirasto & Ahjo Communications 

Kasvokkainuudenlainen tapa tehdä järjestöviestintää nosti hoitotyön keskustelunaiheeksi
Tehy & Viestintä Oy Drum & Meeri Koutaniemi 

Peli on avattu kaikillekuinka hijabista tuli osa peliasua
Suomen Palloliitto & TBWA\Helsinki 

RuokaTutka – Suomi näyttää Euroopalle mallia lasten ja nuorten ruokakasvatuksessa
Ruokavirasto & Cocomms 

Kauppa ja palvelut

Kalakuu – Uusi ruokatempaus sukelsi suomalaisten ruokapöytiin
Pro Kala & SEK 

Pullonpalautusautomaatti, joka sai jonoa kauppoihin
TOMRA & Viestintä Oy Drum

Älykkäintä juuri nytÄlyradio
Salesforce & Netprofile 

Lifestyle, terveys ja hyvinvointi

EPELI – Pelisääntöjä epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointiin lapsille ja nuorille
Helsingin yliopisto & Tampereen yliopisto & SYKE & Ahjo Communications 

Miltä ADHD tuntuu?
Takeda & Viestintä Oy Drum & Psyon Games & Mediatoimisto Virta & Halla Tuotanto 

Naisten alakerta & Gyneviakirkas viesti ja missio siivittivät kategoriakakkoseksi
Stragen Finland & Myy Agency 

Podiatri – podcast-sarja lääkärin elämästä
Boehringer Ingelheim & Suomen Podcastmedia 

Liikenne ja logistiikka

Ei haukku haavaa tee
Matkahuolto & No No No 

Neste K:n nainen ratissaviestintäkokonaisuus
Neste & Kesko & Drama Queen Communications 

Stop ruuhkamaksuille! Yleinen mielipide haltuun epäsuoralla vaikuttamisella
KUUMA-seutu & Brunnen Communications 

Teknologia

75 prosentin henkilöstömäärän kasvu alalla, jolla on osaajapula
Luoto Company & Viestintä Oy Drum

Näkyvyysvajeen korjausliike tehtyvaativa kohdeyleisö arvostaa
Dell Technologies & Netprofile 

Älykkäintä juuri nytÄlyradio
Salesforce & Netprofile 

Teollisuus ja rakentaminen 

Pk-yritys muutti Asuntomessujen paradigman: kiertotalous ykkösaiheeksi
Aulis Lundell Oy & Mailand Communications

Pörssin hiljaisesta suorittajasta kuoriutui teknologiaparkettien partaveitsi
Etteplan & Netprofile

Strateginen mediaviestintä nosti Ponssen Scorpion-harvesterin koko maailman tietoisuuteen
Ponsse & SEK 

Yritys- ja organisaatioviestintä

Näkyvyysvajeen korjausliike tehtyvaativa kohdeyleisö arvostaa
Dell Technologies & Netprofile 

Pörssin hiljaisesta suorittajasta kuoriutui teknologiaparkettien partaveitsi
Etteplan & Netprofile 

Vuorovaikutuksesta rakennettiin menestystekijä OX2:lle
OX2 & Brunnen Communications 

Strateginen viestintäkonsultointi

Ihana Wilma välittää – jo 2 miljoonaa suomalaista kyydissä
Visma Enterprise & Netprofile 

Nobodystä ajatusjohtajaksimySafetyn kasvutarina
mySafety & Viestintätoimisto Manifesto 

Uniikista omistusrakenteesta kilpailuvaltti: rekrytointiin, asiakkaille ja yhteiskunnalliseen muutokseen
Luoto Company & Viestintä Oy Drum

Kriisi- ja poikkeustilaviestintä

Mainekriisi Ähtäri Zoo Karhulassa selätettiin ennakoivalla viestinnällä
Ähtäri Zoo & Brunnen Communications 

Wilma kyykytyksen kohteenatehokas viestintä antoi toimintarauhan
Visma Enterprise & Netprofile 

Muutosviestintä 

Muutoksen roihu syttyy, kun ihmistä kuunnellaan
Siun Sote & Visma Numeron & Netprofile 

Vastuullisuusviestintä

FIBS Yritysvastuupulssi Kevyt mutta terävä tapa kertoa suomalaisten suuryritysten vastuullisuudesta
FIBS & Avidly 

Korona nosti koirabuumin, mutta koira ei ole pehmolelu
Suomen Kennelliitto & Brunnen Communications 

The Polite Type – fontti, joka vaientaa vihapuheen 
TietoEVRY & TBWA\Helsinki 

Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy

90 Day Finn – työn ja elämän tasapaino hurmasi tuhannet hakemaan Suomeen 
Helsinki Business Hub & Netprofile & Studio IMG 

Strateginen mediaviestintä nosti Ponssen Scorpion-harvesterin koko maailman tietoisuuteen
Ponsse & SEK 

#virtuaalivappu Turvallisen vapun puolestakoronaa vastaan
Sisäministeriö & Poliisihallitus & PING Helsinki 

Yli 23 kertaa hymy opettajan huulille
Studeo & Republic of Communications 

Ansaittu näkyvyys ja mediasuhteet

90 Day Finn – työn ja elämän tasapaino hurmasi tuhannet hakemaan Suomeen 
Helsinki Business Hub & Netprofile & Studio IMG 

Ei ruuhkamaksuille! Ansaitulla näkyvyydellä suotuisa pohja lainvalmistelulle
KUUMA-seutu & Brunnen Communications 

Strateginen mediaviestintä nosti Ponssen Scorpion-harvesterin koko maailman tietoisuuteen
Ponsse & SEK 

Say it with Santa
Visit Finland & SEK 

Pro Bono

#faktaakoronasta
Mediapooli & Valtioneuvosto & PING Helsinki 

Mielinauha 2021
Mieli ry & Nord DDB Helsinki 

#mitäkuuluu – itsetuhoisuudesta voi ja pitää kysyä
Mieli ry & Viestintätoimisto Manifesto 

Kummit Live: ElastinenVirtuaalisesta hyväntekeväisyystapahtumasta tuli korona-ajan katsotuin maksullinen striimi Suomessa
Lastenklinikoiden kummit ry & Republic of Communications 

Vuoden Varainhankintateko (VaLa)  

Apuu-chat kuuntelee ja auttaa
SOS-Lapsikylä & PING Helsinki 

#MEIDÄNMERI-kampanja – Auta Muumeja pelastamaan #MEIDÄNMERI
Moomin Characters & John Nurmisen Säätiö sr & Rights and Brands & Kobra Design 

Mielen Tila – varoja lasten ja nuorten mielenterveystyöhön taiteen keinoin
Lastenklinikoiden kummit ry & TBWA\Helsinki  

Palefacen tähdittämä luova varainhankintakampanja Burundin köyhimpien hyväksi
Fida International 

Marketing Finland

Marketing Finland on kasvava markkinoinnin ja viestinnän liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Jäsenemme ovat mukana ostamassa ja tuottamassa lähes kaikkea Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää.

Lisätiedot

Päätuomari Tiinu Wuolio, toimitusjohtaja, Viestintätoimisto Medita Oy, tiinu@medita.fi
Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland, riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fi
Pia Tornikoski, pääsihteeri, VaLa ry, paasihteeri@vala.fi

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

2 × 2 =