ISBA: Ohjelmallisen ostamisen panostuksista vain puolet julkaisijalle

Ohjelmallisen ostamisen panostuksista noin puolet valuu välikäsille ja 15 % katoaa ”tuntemattomaan suistoon” kertoo tuore selvitys, jonka teetti Britannian markkinoijien edunvalvoja ISBA.

Tuore Britannian mainostajia edustavan ISBA:n selvitys paljastaa, että julkaisijat saavat keskimäärin vain puolet mediatilansa hinnasta. Tämä tarkoittaa vastaavasti, että vain noin puolet mainostajan mediaan laittamasta rahasta päätyy itse mediaan. Tutkimus paljasti myös, että 15 % mainostajan investoimasta rahasta katosi matkan varrella tuntemattomille tahoille.

Nämä tulokset vahvistavat monia aiempia tutkimuksia, joissa on selvitetty kuinka suuri osa mainostajan euroista päätyy itse mediaan ja miten mainontaan investoidut rahat jakautuvat eri tahoille. USA:ssa mediaan päätyneet osuudet ovat alimmillaan olleet vain 8 % – 15 %, minkä takia mainostajia edustavat liitot kuten Marketing Finland sekä sen kattojärjestö WFA ovat kiinnittäneet asiaan huomiota.

Ongelma keskittyy ohjelmalliseen ostamiseen, ja mainoseurojen ohjautumisesta käytetään nimeä ”vesiputousmalli”. Mainostajan ja median välissä on useita eri tahoja ja toimijoita, kuten mainos- ja mediatoimistoja, kohdentamiseen ja datan hallintaan liittyviä teknologioita, kuten DSP, SSP sekä ratkaisuja, joilla varmistetaan, ettei mainoseuroja päädy vilpillisille tahoille.

ISBA:n tutkimuksessa selvisi myös muun muassa, että brändien mainokset päätyivät keskimäärin 40 524 eri verkkosivustolle vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Tämä perustuu siihen, että mainokset ohjautuvat usein huutokaupan edullisimmille mainospaikoille.

Tutkimuksen teki ISBA:lle PwC perustuen 31 miljoonaan todennettuun mainosnäyttöön. Brändeistä mukana tutkimuksessa olivat mm. Unilever, Arla, Nestlé, Shell ja Pepsico, yhteensä 15 mainostajaa sekä 12 merkittävää julkaisijaa ja 8 suurta toimistoryhmää.

Ohjelmallisen ostamisen läpinäkyvyyden lisääminen on myös Marketing Finlandin työlistalla ja aihetta on käsitelty eri työryhmissä sekä mainostajien ja mediatoimistojen välisessä pyöreän pöydän tapaamisessa. Liitto myös kouluttaa aktiivisesti ohjelmallisen ostamisen saralla sekä käsittelee MRKTNG -mediassa ostamiseen liittyviä haasteita.

Tutustu selvityksen yhteenvetoon ja suosituksiin eri osapuolille tästä:
ISBA Programmatic Supply Chain Transparency Study.

Lähde: ISBA

 

Osallistu webinaariimme ohjelmallisesta ostamisesta:

2.6.2020 Ohjelmallisen ostamisen perusteet

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *