Kantar BrandZ listasi maailman arvokkaimmat brändit

Kantar BrandZ

Apple säilytti asemansa maailman arvokkaimpana brändinä vuonna 2023.

Maailman arvokkain brändi Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2023 -listauksessa toista vuotta peräkkäin on Apple. Google ja Microsoft täydentävät kärkikolmikkoa. Microsoft ohitti Amazonin, joka putosi sijalle neljä. McDonald’s sijalla 5 on arvokkain ei-teknologia-alan brändi.

Maailman sadan arvokkaimman brändin yhteenlaskettu arvo oli 6,9 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria vuonna 2023. Laskua viime vuoden kaikkien aikojen ennätyslukemista oli 20 prosenttia. Huolimatta pudotuksesta, TOP 100-brändit ovat kuitenkin kasvu-uralla pitkällä aikavälillä; koronaa edeltävään vuoteen 2019 verrattuna kasvua on 47 prosenttia.

Kaikkiaan 16 brändiä paransi sijoitustaan vuonna 2023. Luksus-, pikaruoka- sekä ruoka & juoma -kategoriat osoittautuivat kestävimmiksi markkinoiden vaihteluille.

Vastuullisuus on edelleen hyödyntämätön voimavara brändeille – vain 2 prosenttia maailman arvokkaimmista brändeistä koetaan ‘johtaviksi’ tällä alueella. Merkityksellisyys ja erottuvuus ovat tutkimuksen mukaan keskeisimmät hinnoitteluvoiman ajurit.

“Brändit, jotka ovat jatkuvasti ja pitkäjänteisesti investoineet vahvoihin kuluttajasuhteisiin, ovat nykyisissä epävakaissa olosuhteissa paljon paremmissa asemissa tuottaa osakkeenomistajille arvoa”, kommentoi Suomen BrandZ-tutkimuksesta vastaava Tapio Heikinheimo.

Lataa raportti

Maailman TOP 10 brändit

1.  Apple
2.  Google
3.  Microsoft
4.  Amazon
5.  McDonald’s
6.  Visa
7.  Tencent
8.  Louis Vuitton
9. Mastercard
10.  Coca-Cola

Ruotsin TOP 5

1. Ikea (20 miljardia)
2.  Spotify
3.  Vattenfall
4.  H&M
5.  Telia

Suomalaisia brändejä ei tänäkään vuonna ollut globaalilla TOP 100-listalla. Suomen käynnissä oleva tutkimus ei sisällä brändiarvoanalyysejä ja se kohdistuu kuuteen kategoriaan: hiustenhoitoon, hotelliketjuihin, reseptivapaisiin kipulääkkeisiin, kodin sisustukseen ja remontointiin, pikaruokaan sekä vakuutusyhtiöihin. Tulokset valmistuvat syys-lokakuussa.

Lähde: Kantar

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

six + thirteen =