Kotimaisten brändien suhtautuminen mainosboikottiin

Facebookin boikotti Suomessa

Moni kansainvälinen mainostaja on alkukesästä boikotoinut Facebookia. Marketing Finland on seurannut tilanteen kehittymistä sekä julkisuudessa osallistunut keskusteluun aiheen ympäriltä.

Marketing Finlandin kattojärjestö World Federation of Advertisers (WFA), jonka jäsenet edustavat yli 90 % kaikista maailman mainosinvestoinneista, teki suurimmille mainostajille kyselyn aiheesta. Selvitys paljasti, että 5 % mainostajista on jo vähentänyt Facebook-mainontaa ja 24 % pitää boikottia hyvin todennäköisenä. Tutkimuksesta lisää täällä.

Kotimainen media on ollut kesän aikana hyvin kiinnostunut suomalaisten brändien suhtautumisesta Facebookiin ja ollut suoraan yhteydessä mainostajiin sekä myös Marketing Finlandiin. Marketing Finlandin tiedossa on vain 10 kotimaista mainostajaa, jotka ovat lopettaneet tai vähentäneet Facebook-mainontaa osallistuakseen boikotointiin. Nämä mainostajat ovat pieniä tai keskisuuria toimijoita, joista kukaan ei ole tähän mennessä halunnut tuoda nimeään julki. Useimpien mainostajien vastaus on ollut, että tilannetta seurataan ja ollaan valmiita nopeisiinkin toimiin.

Mainostajien suunnalta ei ole kyse mistään uudesta ilmiöstä ja vastaavia mainosboikotteja on esiintynyt aikaisemminkin. Mainostajat ovat vaatineet Facebookilta mm. parempaa käyttäjien tietoturvaa, vihapuheen kitkemistä, kolmansien osapuolten datan eettistä käyttöä sekä tehokkaampaa reagointia väkivaltaiseen tai vilpilliseen sisältöön. Suomessa on lähipäivinä ollut näyttävästi mediassa esillä bitcoin-huijausviestit, joissa on käytetty kotimaisia julkisuuden henkilöitä ilman näiden lupaa, eikä Facebook ole puuttunut aiheeseen ilmoituksista huolimatta.

Digitaalista turvallisuutta parantava hanke

Marketing Finlandin kattojärjestön WFA:n puolelta käydään jatkuvaa dialogia Facebookin sekä muiden alustatoimijoiden kanssa käyttäjien sekä mainostajien turvallisuuden parantamiseksi. Tästä on lähtenyt liikenteeseen Global Alliance Responsible Media (GARM) -hanke, joka painottaa pitkän tähtäimen tuloksiin. Marketing Finlandin jäsenyritykset ovat automaattisesti mukana tässä tärkeässä hankkeessa. Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki vaikuttaa WFA:n kansainvälisessä hallituksessa varmistaen, että myös kotimaisten mainostajien ääni tulee kuuluviin.

Marketing Finland ei voi suositella jäsenilleen boikottia, mutta välittää tietoa tilanteesta sekä kertoo mainostajien yhteisistä toimista. Kesän aikana asian tiimoilta voi olla yhteydessä Riikka-Maria Lemminkiin 040 578 1974 tai Maarit Aarrekankaaseen 050 435 5613.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *