Kuinka viestiä vastuullisesti Ukrainan sodasta?

Venäjän ja Ukrainan välinen sota aiheuttaa paljon keskustelua, kysymyksiä, pelkoa ja huolta. Samalla moni miettii, mitä itse voisi tehdä auttaakseen.

Vaikka yksilön rooli tuntuukin isossa kuvassa kovin pieneltä, jokainen somejulkaisu, solidaarisuuden osoitus ja avunanto on merkittävä. Kun ihmiset yli rajojen yhdistyvät puhumaan rauhan puolesta, voimme yhdessä olla vaikuttavampia.

Sosiaalisessa mediassa liikkuu juuri nyt valtava määrä informaatiota ja sisältöä sotaan liittyen. Siksi on erityisen tärkeää viestiä vastuullisesti ja kiinnittää huomiota siihen, mitä jakaa eteenpäin.

Trollitehtailu, fakenews ja vaikuttamisyritykset ovat todellinen ilmiö ja sodankäynnin muoto.

Pidä siis mielessä nämä vinkit vastuulliseen viestintään:

Lisäys ohjeisiin:

13. Älä triggeröidy trollien kommenteista, keskity hyvään sisältöön ja tue sitä kommentoimalla.

Jokaisella meistä on valta ja vastuu siitä, miten tilanteesta viestitään. Vaikka tilanne järkyttää meitä kaikkia, on turha lietsoa surua ja paniikkia. Sitäkin tärkeämpää on jakaa luotettavaa tietoa tai vähintäänkin ohjata luotettavan tiedon pariin.

Muista myös pitää huolta itsestäsi ja läheisistäsi. On hyvä tiedostaa, mitä maailmalla tapahtuu, mutta sinun ei tarvitse seurata uutisia vuorokauden ympäri tai olla tietoinen jokaisesta yksityiskohdasta.

Huoli ja pelko on normaalia tässä tilanteessa – älä siis jää yksin tunteidesi kanssa. Keskusteluapua tarjoavat esimerkiksi MIELI ry:n Kriisipuhelin (09 2525 0111) ja nuorille tarkoitettu sekasin.fi -chat sekä lapsille tarkoitettu apuu.fi -chat.

Konkreettista apua voi tarjota esimerkiksi lahjoittamalla rahaa hyväntekeväisyysjärjestöille. Lista lahjoituskohteista, joilla voi auttaa Ukrainan sodan uhreja löytyy osoitteesta linktr.ee/apuaukrainaan.

Lahjoitusta tehdessäsi varmista aina, että lahjoituksia keräävä järjestö on luotettava. Mistä tiedän, onko keräystaho luotettava?*

Vastuullisen vaikuttamisen puolesta,

Marketing Finland, PING Helsinki, Indieplace, Content Corner, Asennemedia, Hypement & SPOT ry

 

* Katso lisätietoja VaLa ry:n sivustolta

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fourteen + eighteen =