Lianan kysely: sähköpostimarkkinoinnin näkymät

Sähköpostimarkkinointi

Kyselyn mukaan ensi vuonna yritykset aikovat pitää sähköpostimarkkinoinnin budjettinsa nykyisellään (59 %), 4 % suunnittelee budjetin pienentämistä, ja 13 % aikoo kasvattaa budjettiaan.

Lianan kyselyn tavoitteena oli selvittää, näkevätkö päätöksentekijät sähköpostimarkkinoinnin keskeisenä markkinoinnin keinona ja investoivatko he siihen, kuinka tekoäly otetaan vastaan sähköpostimarkkinoinnissa, kuinka sähköpostimarkkinoijat huomioivat datavastuullisuuden ja mitkä koetaan suurimmiksi hyödyiksi ja haasteiksi sähköpostimarkkinoinnissa vuonna 2024.

Vastaajat käyttävät sähköpostimarkkinointia pääasiassa asiakasviestintään, myynnin edistämiseen ja tapahtumamarkkinointiin sekä työntekijä- tai jäsenviestintään.

Kun kysyttiin, mikä digimarkkinoinnin keino tuottaa parhaan ROI:n, vastaukset vaihtelivat jonkun verran eri keinojen välillä: hakukoneoptimointi (12 %), PPC-mainonta (7 %) ja sisältömarkkinointi (5 %). Tarjotuista menetelmistä sosiaalisen median mainonta oli toiseksi suosituin (19 %), ja sähköpostimarkkinointi nousi 21 prosentilla suosituimmaksi.

Kysyttäessä sähköpostimarkkinoinnin hyödyistä, haasteista ja tulevaisuuden näkymistä, kustannustehokkuus nimettiin yhdeksi tärkeimmistä hyödyistä, kun taas postituslistan laatu ja sen kasvattaminen koettiin yhdeksi suurimmista haasteista. Enemmistö vastaajista näkee sähköpostimarkkinoinnin merkityksen mahdollisesti kasvavan organisaatiossaan tulevina vuosina.

Yritykset aikovat myös säilyttää sähköpostimarkkinoinnin budjettinsa nykyisellään (59 %) vuodelle 2024, 4 % suunnittelee budjetin pienentämistä, ja 13 % aikoo kasvattaa budjettiaan.

Liana kysyi myös tekoälyn hyödyntämisestä uutiskirjeiden laatimisessa. Enemmistö vastaajista (81 %) ei ollut vielä käyttänyt tekoälytyökaluja uutiskirjeiden sisällön luomisessa. Kysyttäessä vastaajilta harkitsisivatko he tekoälyn käyttöä, selvä enemmistö (74 %) vastasi myöntävästi. Vain 7 % vastasi kieltävästi.

Kyselyyn vastasi 472 markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista Suomesta, Ruotsista, Ranskasta, Yhdistyneistä Arabiemiirikunnista ja Hongkongista.

Kyselyn tulokset

Lisätiedot:
Fanni Mäki, Communications Manager, Liana
fanni.maki@lianatech.com
+358 40 5382409

Liana Technologies on markkinoijan ja viestijän teknologiakumppani, joka tarjoaa alan kattavimman palvelukokonaisuuden digitaaliseen markkinointiviestintään. Oulussa sijaitsevan pääkonttorin lisäksi Liana Technologiesilla on toimistot Helsingissä, Tukholmassa, Pariisissa, Dubaissa ja Hongkongissa. Liana Technologies on osa Ilkka-konsernia.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

two × four =