Mainonnan eettisen neuvoston uusimmat lausunnot | lokakuu 2022

Eettisyys

Mainonnan eettisen neuvoston tuoreet lausunnot ottavat kantaa mm. piilomainontaan ja lapsille sopimattomaan mainontaan.

Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista. Hyvän tavan vastainen mainos voi olla esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Yritys voi pyytää neuvostolta ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.

Cellbes AB ja vaikuttaja Anna Pastak | Piilomainonta, teaser, muistutusmarkkinointi, Instagram, MEN 34/2022

Vaikuttajalla oli ollut verraten laajaa markkinointiyhteistyötä Cellbes AB:n kanssa syksyn 2021 aikana.

Vaikuttaja oli julkaisuissaan 16.8. ja 3.10.2021 esitellyt sinistä Cellbes-asua ja mustaa Cellbes-takkia joitakin päiviä ennen varsinaisia asianmukaisesti merkittyjä mainoksia.  Neuvosto totesi, että 16.8. ja 3.10.2021 julkaistujen kuvien yksinomaisena tarkoituksena voitiin katsoa olleen herättää kiinnostus tulevaan markkinointiin (teaser-mainos).

Julkaisun 17.10.2021 osalta neuvosto kiinnitti huomiota siihen, että vaikuttaja oli mainostanut samaa ruudullista Cellbes-takkia muutamaa päivää aiemmin eli 14.10.2021. Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että 17.10.2021 julkaistun kuvan voitiin katsoa olleen luonteeltaan muistutusmarkkinointia.

Ottaen huomioon asiassa esitetty selvitys, vaikuttajan markkinointiyhteistyön laajuus ja toistuvuus Cellbes AB:n kanssa sekä kuvien julkaisuajankohdat neuvosto katsoi, että lausuntopyyntöjen kohteena olevien julkaisujen ensisijaisena tarkoituksena voitiin katsoa olleen tuotteen myynninedistäminen. Julkaisut eivät ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla. Markkinoija ja vaikuttaja Anna Pastak olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja C luvun C1 artiklan vastaisesti.

Lue lisää

Huippukiva Oy ja Bauer Media Oy:n Radio Classic | Lapsille sopimaton verkkokauppa, radiomainos, MEN 35/2022

Vain aikuisille tarkoitetun verkkokaupan mainoksissa ei ollut sellaista seksuaalista sisältöä, jonka lapsi ymmärtäisi. Toisaalta mainosten esitystapa saattoi herättää lapsen mielenkiinnon mainoksia kohtaan.

Mainoksia kokonaisuutena arvioiden mainonnan eettinen neuvosto katsoo, etteivät mainokset olleet hyvän tavan vastaisia.

Lue lisää

Sinful ApS ja Bauer Media Oy:n Radio Classic | Lapsille sopimaton verkkokauppa, radiomainos, MEN 36/2022

Lapsille sopimatonta verkkokauppaa oli mainostettu radiossa ennen kello 21:tä.

Mainoksessa oli käytetty sanaa ”lelu”, jonka lapsi yhdistää nimenomaan hänelle tarkoitettuun tuotteeseen riippumatta siitä, missä yhteydessä se mainitaan. Lelu on siten aiheena omiaan herättämään lapsen kiinnostuksen mainostettavaan sivustoon ja lapsille sopimattomia tuotteita myyvän verkkokauppaan. Myös sanan ”tuhma” katsottiin olemaan sanana lapsia kiinnostava.

Markkinointi oli hyvän tavan vastaista. Markkinoija oli saanut huomautuksen samantyyppisestä mainonnasta aikaisemminkin.

Lue lisää

Sanoma Pro Oy ja vaikuttaja Anna Pastak | Julkaisut eivät olleet markkinointia, MEN 37/2022

Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan vaikuttajan Instagram-tilin julkaisut 1.10.2021 olivat piilomainontaa. Sanoma Pro Oy kiisti, että julkaisut olisivat sen mainoksia.

Neuvosto totesi, ettei julkaisuissa esitelty tuotteita mainosmaisesti. Lisäksi tuotteet näkyvät kuvissa pieninä ja tuotteiden tuotemerkki ei ollut näkyvissä.
Julkaisut eivät esitetyn selvityksen perusteella olleet markkinointia. Neuvosto ei ollut toimivaltainen arvioimaan asiaa.

Lue lisää

 


Pitääkö vaikuttajankin maksaa veroja?

Mitä on hyvä pitää mielessä vaikuttajan ja yrityksen välisissä sopimuksissa? Mitä markkinoinnissa tarkoitetaan teaserilla ja muistutusmarkkinoinnilla?

Keskuskauppakamarin järjestämässä tilaisuudessa 10.11.2022 klo 9.00 – 12.00 perehdymme vaikuttajamarkkinoinnin kaikkein käytännöllisimpiin aiheisiin. Tilaisuudessa saat vastauksia päivänpolttaviin kysymyksiin muun muassa veronalaisesta tulosta ja sopimusasioista sekä markkinointiin kohdistuvista valvontaprosesseista.

Voit osallistua tilaisuuteen paikan päällä tai etäyhteydellä.

Tilaisuus on suunnattu vaikuttajamarkkinoinnin ja kaupallisen yhteistyön parissa työskenteleville yrittäjille ja vaikuttajille, lakimiehille, asianajajille, IPR-asiantuntijoille, viestintäoikeuden ja markkinoinnin tutkijoille, markkinoinnin ja viestinnän opettajille sekä viestinnän asiantuntijoille.

Lue lisää

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

19 − two =