Meta ja TikTok muuttavat käytäntöjään tietojen keräämisessä ja mainonnan läpinäkyvyydessä

tietosuoja

Meta aikoo pyytää käyttäjiltä suostumusta henkilötietojen keräämiseen EU:ssa. TikTok puolestaan ilmoitti uusista toimenpiteistä EU:n digitaalisten palvelujen asetukseen (DSA) liittyen.

Meta on ilmoittanut luopuvansa ”oikeutetusta edusta” (legitimate interests) perusteena tietyille henkilötiedoille, jotka kerätään EU:ssa, Euroopan talousalueella ja Sveitsissä käyttäytymiseen perustuvan mainonnan tarkoituksiin. Tämän seurauksena käyttäjien on annettava suostumus tiettyjen henkilötietojen käyttöön – kuten sovelluksen sisäinen toiminta – mainonnan kohdentamiseksi Facebookissa ja Instagramissa.

Meta on todennut, että päätökset eivät estä personoitua mainontaa sen alustoilla. Meta ei ole kertonut milloin muutokset tulevat voimaan.

Ilmoitus tuli sen jälkeen, kun EU:n viranomaiset päättivät aiemmin tänä vuonna, että Meta käyttää henkilötietoja käyttäytymiseen perustuvan mainonnan tarkoituksiin rikkoen EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR).

Norjan sääntelyviranomainen aikoo sakottaa Metaa 98 500 dollaria päivässä 14. elokuuta alkaen, koska Meta ei ole välittömästi lopettanut laittomina pidettyjä tietojenkeräyskäytäntöjä.

TikTok on ilmoittanut julkisen mainosarkiston (Commercial Content Library) lanseerauksesta. Tämä mahdollistaa käyttäjille tietojen hakemisen kaikista maksullisista mainoksista, jotka on näytetty TikTokissa 1. lokakuuta 2022 alkaen. Käyttäjät voivat hakea kirjastosta mainoksen sisältöä, näyttöpäiviä, kohdistusparametreja ja yleisötietoja.

Uusi toimenpide on osa alustan pyrkimyksiä noudattaa EU:n digitaalisten palvelujen asetuksen (DSA) velvoitteita, joilla pyritään puuttumaan laittoman sisällön läsnäoloon ja levittämiseen verkossa sekä lisäämään läpinäkyvyyttä verkkomainonnassa. TikTok oli myös aiemmin ilmoittanut, että 13–17-vuotiaat eurooppalaiskäyttäjät eivät enää näe personoituja mainoksia, jotka perustuvat heidän TikTokissa tekemiinsä tai alustan ulkopuolisiin toimintoihin.

TikTok nimettiin ”erittäin suureksi verkkopalvelualustaksi” (VLOP) DSA:n alaisuudessa, ja sen on siten noudatettava 28. elokuuta alkaen niihin EU:ssa kohdistuvaa velvoitesarjaa.

Lähde: WFA

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

two × 5 =