Salesforce: Cyber Week ja Black Friday rikkoivat myyntiennätyksiä

Black Week

Salesforce julkaisi dataa yli 1,5 miljardin ostajan verkkokauppatottumuksista. Nyt tarkastelun kohteena oli marraskuu, johon sisältyy Black Friday ja Cyber Week.

Huolimatta markkinoiden epävarmuudesta, Cyber Weekin verkkomyynti kasvoi maailmanlaajuisesti 2 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Kaikkiaan myyntiä oli 281 miljardia dollaria, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Pohjoismaissa sesongin myynti käynnistyi viikonloppuna 18.–20. marraskuuta ja vilkkainta myynti on perjantaisin. Pohjoismaissa Cyber Weekin aikana tehtyjen ostosten yksikkömäärä laski 7 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

Verkkoliikenne pysyi vilkkaana ennen Cyber Weekiä. Digitaalinen liikenne kasvoi maailmanlaajuisesti 1 prosentin edellisvuodesta, kun kuluttajat aloittivat joululahjojen etsimisen. Salesforcen uusimpien digitaalista kauppaa koskevien tietojen mukaan tänä jouluna voi kuitenkin olla vähemmän lahjoja pakattavaksi inflaation ja kuluttajien heikentyneen luottamuksen vuoksi.

Salesforce ennakoi kuitenkin datan perusteella, että jotkin tekijät voivat johtaa vilkastuvaan joulusesonkiin:

  • Verkkomyynti ja digitaalinen liikenne rikkoivat ennätyksiä talouden epävarmuudesta huolimatta: Vaikka monet vähittäiskauppiaat raportoivat vähentyneestä myynnistä, verkkomyynti saavutti Cyber Weekin aikana maailmanlaajuisesti 281 miljardia dollaria, mikä tarkoittaa kahden prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.
  • Sosiaalisen median suosittelut saavuttivat kaikkien aikojen ennätyksen: Suurin osa (76 %) Cyber Weekin verkkokauppaliikenteestä tuli mobiililaitteiden kautta. Sosiaalisessa mediassa tehtiin jopa 22 % enemmän suosituksia ostoksista kuin edellisvuonna. Tämä oli korkein koskaan Salesforcen tietojen perusteella joulusesongin aikana nähty suositteluprosentti.
  • Alennusprosentit kasvoivat: Joulukauden alun vaisujen tarjousten jälkeen keskimääräiset alennusprosentit nousivat Cyber Weekin aikana huimasti ja ylittivät pandemiaa edeltäneen tason 27 prosentilla maailmanlaajuisesti.
  • Verkko-ostosten noutopaikkoja otetaan yhä enemmän käyttöön: Kuluttajat pitävät kätevyyttä ensisijaisena tehdessään ostoksia. Ostokset ostetaan yhä useammin verkosta ja noudetaan myymälästä noutopaikoilta. Ne auttavat ostajia välttämään pitkät jonot.
  • Kuluttajat venyttävät rahojaan rahoituksien avulla: Inflaatiopaineiden ja supistuvien budjettien keskellä yhdysvaltalaiset ostajat käyttivät vaihtoehtoisia maksuvaihtoehtoja, kuten yritysten omia rahoitusratkaisuja ”Buy Now, Pay Later” (BNPL) ostosten rahoittamiseen – BNPL-ostosten määrä kasvoi 5 % edellisvuodesta.
  • Automaatio säästi vähittäiskauppiaiden ja kuluttajien aikaa: Jälleenmyyjät turvautuivat automaatioon vuoden suurimpina verkkokauppapäivinä, mikä säästi aikaa monimutkaisten tilausten hoitamiseen ja lisäsi asiakasuskollisuutta. Chatbot-viestit lisääntyivät maailmanlaajuisesti 57 prosenttia Black Fridayn aikaan ja 53 prosenttia kybermaanantaina verrattuna samoihin päiviin vuonna 2021.

Black Fridayn ja Cyber Weekin aikana tapahtuva kulutus tuottaa muihin ostosviikonloppuihin verrattuna vähiten palautuksia koko vuoden aikana. Esimerkiksi jouluostokset tuottavat tähän verrattuna noin kaksinkertaisesti enemmän palautuksia. Sähköisen kaupankäynnin suurena haasteena ovat palautukset, joilla on kielteinen vaikutus ilmastoon.

Jo tuttuun tapaan ostokset tehdään pääosin mobiililaitteilla. Mielenkiintoista on, että viikonloppuisin noin 78–80 prosenttia tekee ostoksia matkapuhelimella ja 20 prosenttia tietokoneella. Arkisin matkapuhelimella tehtävät verkko-ostokset laskevat 68–70 prosenttiin, kun taas tietokoneen ääressä ostoksia tekee 28–30 prosenttia.

Lähde: Salesforce

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

17 − 9 =