Suomalaisohjaaja toi kaksi kultaa Ruotsin Guldägget-kisasta

Voittoisa Wirepas-mainoselokuva

Markus Virpiön tekemät mainosfilmit voittivat kisan molemmat filmikategoriat.

Guldägget on Ruotsin suurin mainosalan kilpailu, johon voivat osallistua vain ruotsalaiset toimistot. Ohjaaja Markus Virpiö kertoo, miten tie suomalaismenestykseen eteni.

– Keväällä 2021 minulle soitettiin, kun ruotsalainen mainostoimisto BANG oli tekemässä filmisarjaa tamperelaiselle IT-alan yritykselle Wirepasille.  Luova johtaja Peter Fjäll piti saada vakuuttuneeksi, että projektiin löytyy Suomesta ohjaaja, johon hän voi luottaa. Peter on kansainvälisesti palkittu, pitkän linjan suunnittelija.

Onnistuneen keskustelun ja showreelin perusteella Markus valittiin filmien ohjaajaksi. Filmituotantoyhtiönä toimi tukholmalainen Parapix, ja filmit Suomessa tuotti Macwell. Filmit kuvattiin pienellä tiimillä Tampereella.

– Filmejä tehtiin kaksi settiä. Ensimmäiset kuvattiin kevättalvesta ja toiset toukokuussa, ja filmejä valmistui yhteensä kahdeksan. Kuvaajana toimi luottopelaajani Juge Heikkilä ja vaativaan pääosaan saatiin erinomainen näyttelijä Marja Myllylä, Markus kertoo.

Onnistuminen toi uusia kontakteja

Elokuussa 2021 Markusta pyydettiin ohjaamaan Lenovo Legion -pelitietokoneille online-filmisarja. Mainostoimistona oli tällä kertaa BBDO Nordic.

– Konsepti oli mahtava ja käsikirjoitukset erinomaisia. Olen itsekin intohimoinen pelaaja, joten olin erittäin sisällä jutussa saman tien. Budjetti oli todella pieni, mutta se ei haitannut. Tämä oli intohimoprojekti ja lisäksi erinomainen mahdollisuus saada jalkaa oven rakoon Ruotsin markkinoille.

Lenovon filmit palkittiin Resume-lehdessä tammikuussa kuukauden filmeinä. Maaliskuun lopussa tuli tieto, että sekä Wirepas että Lenovo olivat molemmat Guldägget -kilpailun shortlistalla.

– Viime viikolla tulikin sitten viestit, jotka yllättivät minut kesken hääpäiväillallisen valmistelun – Lenovo voitti kultaa lyhyiden filmien kategoriassa ja hetkeä myöhemmin Wirepas voitti pitkien filmien kategoriassa, Markus iloitsee.

Marketing Finland onnittelee Markusta ja suomalaistiimiä poikkeuksellisesta menestyksestä Ruotsin kovatasoisessa mainoskilpailussa.

Filmit löytyvät Guldägget 2022 tulossivulta.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

18 − thirteen =