Traficom: Ohjeet evästekäytäntöihin

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut verkkopalvelujen tarjoajien ja käyttäjien tueksi neuvoja evästekäytäntöihin ja lainsäädännön soveltamiseen.

Traficomin uudistettujen oppaiden tavoitteena on selkeyttää evästeisiin liittyviä käytäntöjä ja parantaa sähköisten palvelujen käyttäjien viestinnän luottamuksellisuutta ja yksityisyyden suojaa. Ohjeistukset on laadittu yhteistyössä tietosuojavaltuutetun toimiston kanssa.

>> Opas palveluntarjoajille

Traficomin opas on tarkoitettu kaikille niille, jotka käyttävät evästeitä tai vastaavia tekniikoita toteuttaessaan ja tarjotessaan verkkosivustoja tai muita sähköiseen viestintään pohjautuvia palveluja, kuten mobiilisovelluksia.

Opas ei velvoita tiettyjen tekniikoiden käyttöön, vaan opastaa palveluntarjoajia toimimaan lain edellyttämällä tavalla evästeiden ja muiden palvelun käyttöä kuvaavien tietojen tallentamisen ja käytön, evästeitä koskevan suostumuksen ja evästeistä informoimisen osalta.

Uudistetut ohjeistukset ovat jatkoa hallinto-oikeuden keväällä 2021 antamille päätöksille, joissa selkeytettiin evästeisiin annettavan suostumuksen sääntelyn tulkintaa. Hallinto-oikeuden ratkaisujen myötä tietosuojavaltuutetun toimisto on siirtänyt evästeitä ja niihin liittyvää suostumusta koskevat valitukset Traficomin käsiteltäväksi.

Lue lisää: Traficom | Evästeet

Kattojärjestömme World Federation of Advertisers on tehnyt tiivistelmän Suomen ohjeistuksn tärkeimmistä kohdista:

  • Analytics cookies: require consent, except where they are “absolutely necessary for the provision of the service.” In practice, I doubt any analytics cookies used in the advertising context would fall within this category. That means that France, Italy and Germany remain the only countries to allow some form of analytics cookies without consent.
  • Implied consent: no mention of scrolling, etc.
  • Cookie banners: refusal should be as easy as giving consent. Consenting to the use of non-essential cookies should not be simpler than refusing to their use. For example, if a banner provides an ‘accept all’ option at its first level, then it should also include a ‘refuse all’ option at its first level.
  • Browser settings: not sufficient for collection of consent.
  • Cookie consent duration: not specified.
  • Cookie walls: not mentioned.
  • References to advertising: cookies used to track and profile users for advertising purposes are not.
  • Entry into force: no date, therefore immediate.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

four − 3 =