Martech 2024 – pelkkä teknologia ei riitä

Evästeet, martech

Teknologia, data ja tekoäly ovat toisiinsa linkittyneitä, mikä johtaa martechin kysynnän kasvuun.

Mikään martech ei kuitenkaan toimi, jos organisaatio ei toimi. Asiakkaan tulee olla aina keskiössä. MRKTNG-lehti kysyi joulukuussa asiantuntijoiden näkemyksiä markkinointiteknologian näkymistä ja haasteista. Tutustumme myös kotimaiseen ratkaisuun kolmannen osapuolen evästeiden poistumisen osalta.

Max Tötterman
VP, Digital Customer Experience, Valio:

”Digitaalinen asiakassuhde määrää tahdin”

Digitaalisen markkinoinnin kannalta tärkeintä nyt ja tulevaisuudessa on panostaa asiakaskokemuksen kehittämiseen. Jotta asiakkaat saadaan ohjattua palveluihin, heille tuotetaan arvoa sisällöillä, palveluilla ja tuotteilla. 

Jotta tämä onnistuu, pitää onnistua rakentamaan digitaalista asiakassuhdetta ja sitouttamaan asiakkaita sekä rakentamaan lojaliteettia brändin kanssa.

Teknologia, data ja tekoäly ovat vahvasti toisiinsa linkittyneitä, joka tulee johtamaan martechin kysynnän kasvuun. Useammalle organisaatiolle tämä ei tule olemaan pelkkä valinta, vaan teknologiassa joudutaan seuraamaan muiden jalanjälkiä, mikäli halutaan olla markkinassa mukana.

Tekoälyn osalta tullaan etenemään huomattavia harppauksia. Organisaatioilla, jotka ottavat sen onnistuneesti käyttöön, tekoäly sitoutuu sisällöntuotantoon, jatkuvaan optimointiin sekä tarjoaa toimenpidesuosituksia. 

Isoin asia on lopultakin hyperpersonointi ja liiketoiminnan kasvattaminen sen kautta.

Max Tötterman
Asiakkaiden hankinta, sitouttaminen ja lojaliteetin kasvattaminen nojaa entistä enemmän markkinointiteknologiaan ja hyperpersonointiin, sanoo Valion Max Tötterman. Kuva: Valio

Personointia on tehty monen yrityksen toimesta jo pidempään, mutta tekoälyn avulla päästään entistäkin monipuolisempaan ja tehokkaampaan lopputulokseen.

Kaiken ei tarvitse edes olla sidottuna kyseiseen asiakkaaseen ja hänen käyttäytymiseensä, vaan esimerkiksi sijaintiin, säähän tai kellonaikaan. Kaikki tämä mahdollistaa entistä paremmin tarpeiden tunnistamisen ja henkilökohtaisemman asiakaskokemuksen. 


Antti Kallio
Data-, teknologia- ja insight-liiketoimintajohtaja, Dagmar:

”Teknologia toimii vain, kun organisaatio on jiirissä”

Onko asiakas keskiössä? Aika harvoin, ja se kyllä näkyy siinä, miten liiketoiminnassa menestytään.

Mikään markkinointiteknologia ei toimi, jos organisaatio ei toimi. Haaste monissa organisaatioissa on, että asiakas ei vieläkään ole keskiössä. 

”Jotta martechia voidaan hyödyntää mahdollisimman hyvin läpi koko asiakaspolun ja että sen avulla ylipäänsä pystytään panostamaan asiakaskokemukseen, se vaatii organisaatiolta todella paljon”, sanoo  Dagmarin Antti Kallio.

Asiakas näkee pelkästään saamansa tuotteen ja palvelun. Eri osastojen pitää pystyä toimimaan asiakaspolun ympärillä yhteistyössä, koska tästä kokonaisuudesta muodostuu asiakkaan kokemus.

Antti Kallio
Haaste monissa organisaatioissa on, että asiakas ei vieläkään ole keskiössä, sanoo Dagmarin Antti Kallio.

”Monesti edelleen edetään teknologialähtöisesti, muttei mietitä, kuinka siitä saataisiin maksimaalisesti kaikki irti”, Kallio sanoo.

Resepti asiakaskeskeiseen liiketoimintaan lähtee perusasioista.

”Mitkä asiakkaan tarpeet ja toiveet ovat, kuinka hyvin pystymme ne täyttämään ja sitä kautta ylimmässä johdossa miettimään, millainen tavoitteen asettelu tämän ympärille rakentuu.”


Case: Tracklution

Kolmannen osapuolen evästeet tippuvat pois käytöstä, mitäs nyt?

”Usein kun juttelemme tästä firmojen tai digimarkkinointitoimistojen kanssa, he sanovat, että tämä on mörkö, joka on takaraivossa kummitellut pitkään. Se on koettu niin teknisenä ja vaikeana kokonaisuutena, että siihen on vaikea tarttua, ellei ole ihan pakko”, Tracklutionin CEO Anni Salo aloittaa.

Google on asettanut vuoteen 2024 määräajan, jolloin Chrome-selaimesta poistetaan tuki kolmannen osapuolen evästeille. Olemme joka tapauksessa matkalla evästeettömään maailmaan. Jokainen digimainontaa tekevä mainostaja joutuu miettimään mainonnan tekemisen uudelleen, jotta se on tulevaisuuden kestävää.

”Asiasta on tiedetty pitkään, että tähän suuntaan mennään, mutta yllättävän harva yritys on tehnyt mitään asian eteen”, Anni Salo toteaa.

Ensimmäisen osapuolen evästeillä omaa dataa

Tracklutionin takaa löytyy asiakkaillensa liidihankintaa tekevä yritys, joka lähti rakentamaan omiin digimarkkinointitarkoituksiin ensimmäisen osapuolen seurantaa tekevää ohjelmistoa. 

”Muutamat asiakkaat kyselivät meiltä, miten olemme toteuttaneet seurannan tulevaisuuden kestävästi kolmannen osapuolen evästeiden tuen poistuessa. Kerroimme, että olemme koodanneet oman järjestelmän, jossa hyödynnämme ensimmäisen osapuolen evästeitä”, Anni Salo kertoo.

Tästä syntyi jatkokysymys, voisivatko myös omat asiakkaat käyttää samaista järjestelmää? Siitä lähti lumipallo pyörimään. 

Jokainen digimainontaa tekevä mainostaja joutuu miettimään mainonnan tekemisen uudelleen, jotta se on tulevaisuuden kestävä

Kotimaisen kehitystyön tuloksena syntyi toimitusjohtajan mukaan kansainvälisestikin ainutlaatuinen, ensimmäisen osapuolen evästeitä hyödyntävä Tracklution, johon sisältyy palvelintason seuranta ja eri mainosalustojen konversiorajapinnat. Yhden seurantapikselin kautta palvelimelta laukaistaan vaikkapa Metan, Googlen ja TikTokin pikselit sen mukaan, mitä mainostaja on Tracklutionin käyttöliittymässä määrittänyt.

”Ajatus on, että mainostaja voi Tracklutionin avulla hoitaa seurannan kaikkiin tarvitsemiinsa mainosalustoihin”, Salo sanoo.

Lisäksi sivujen katselut, ostokset, ostoskoriin lisäämiset ja vastaavat käyttäjien toimet sivustolla kerätään mainostajan toiveiden mukaisesti talteen. Pikselin kautta kerättävä data jää asiakkaan omaksi. Tracklution ei siis omista dataa, vaan tarjoaa ainoastaan sen keräämiseen tarvittavan infrastruktuurin.

Anni Salo
”Haluamme mahdollistaa, että kuka tahansa mainostaja voi siirtyä pois kolmannen osapuolen evästeistä käyttämään palvelinpuolen seurantaa ilman, että tarvitsee kirjoittaa riviäkään koodia tai resursoimaan rahaa kehitystyöhön”, Tracklutionin Anni Salo kertoo.

Anni Salon mukaan järjestelmän avulla voidaan toteuttaa haastavimmatkin seurannan tarpeet, esimerkiksi konversioiden raportoimisen taustajärjestelmästä, mitä on vaikea saada perinteisellä pikseliseurannalla kiinni.

Tulevaisuuden kestävyys edellyttää jatkuvaa kehitystyötä

Kuten markkinoinnissa kaikki muukin, niin myös seurannan maailma muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Millainen se on vaikkapa viiden vuoden päästä, sitä ei kukaan voi tällä hetkellä tietää. Joka tapauksessa jo nykytilanne vaatii yrityksiltä toimia.

“Kolmannen osapuolen evästeiden käyttö on jo nykyiselläänkin rajoitettua. Seurantaa parantamalla voidaan saavuttaa huomattavia hyötyjä ja tehostaa mainosbudjetteja.”

Ensimmäisen osapuolen seurannan voi toteuttaa hankkimalla omat palvelimet, kehittämällä oman seurantajärjestelmän, koodaamalla siihen rajapinnat eri mainosalustoihin ja pitämällä koko paketin kehityksen aallon harjalla.

”Olisi tyhmää, jos jokainen joutuisi tekemään tämän valtavan kehitystyön itse”, Anni Salo huokaa.

Yritysten pitää voida jatkossakin keskittyä omaan bisnekseensä, siihen liittyvän digimaailman pyörittämiseen, myyntiin ja ydinliiketoimintaansa. Ensimmäisen osapuolen evästeteknologiaa tarjoavilla ratkaisuilla tulee olemaan runsaasti kysyntää ja tarvetta.

Teksti: Paula Harmaala

Artikkeli on julkaistu MRKTNG 4-2023 -lehdessä

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

3 − 3 =