Tuleeko Clubhousesta brändien uusi somelemmikki?

Olet taatusti jo kuullut äänestä. Reaaliaikaiseen ääneen ja puheeseen perustuva sosiaalisen median trenditulokas, Clubhouse, rantautuu Suomeen rymisten.

Sovelluksessa on ympäri vuorokauden käynnissä lukuisia livekeskusteluja eri kielillä. Voit hypätä sisään huoneeseen ja asettua yleisöön. Jos tilaisuus sen sallii, nostat käden ylös ja pääset ehkä stagelle, eli mikkisi avautuu ja voit osallistua keskusteluun.

Voit myös käynnistää oman huoneen ja pian huomaat sen täyttyvän. Innostuneet ihmiset tulevat sisään, kuuntelevat, puhuvat ja nopeasti myös poistuvat, jos sisältö ei kiinnostakaan. Keskustelut huoneissa saattavat jatkua tuntikausia aiheesta ja aiheen vierestä. Puhetta, laulua, naurua ja kuiskintaa on tauotta kaikista maailman aiheista ja lukuisilla kielillä.

Järkyttävää kaaosta vai seuraava iso juttu?

Piilaaksossa entisten googlelaisten innovoima Clubhouse on beta-kehitysvaiheessa. Palvelu on myös vain kutsupohjainen ja sitä voi käyttää toistaiseksi vielä vain iOS-laitteilla – Android-sovellus on tulossa. Merkittävistä ja myös tarkoituksellisista kasvuhidasteista huolimatta Clubhouse vetää kaikkialta maailmasta käyttäjiä mukaan ennätysvauhdilla.

Eikä tässä vielä kaikki. Käyttäjät näyttävät jäävän koukkuun ensimmäisestä annoksesta ihmisten ääntä ja tarinoita. Kyseessä on toki klassinen FOMO-ilmiö, mutta samalla myös aito tiedon jano. Vaikka maalailen kuvan pulppuavasta ja rönsyävästä puheesta, totuus on paljon tyrmäävämpi.

Puhujina on yritysjohtajia, tutkijoita, tieteentekijöitä, startup-yrittäjiä, artisteja, taiteilijoita, lukuisten alojen huippuammattilaisia ja viranomaisia. Uskallan jo nyt muutaman viikon kokemuksella todeta, että olemme kuumimman uuden somepalvelun äärellä.

Miten me nyt tähän retkahdimme?

Ilmiö on todella hämmentävä, mutta ymmärrettävä. Pandemian ja lockdownien ryydyttämät ihmiset kaikkialla maailmassa janoavat tapaamisia ja keskusteluja, jotka ovat reaaliaikaisia ja satunnaisia.

Ehkä merkittävintä on kuitenkin se, että keskusteluista ei jää jälkeä. Kukaan ei palaa seuraavana päivänä nälvimään onnettomasti aseteltuja sanoja. Livekeskustelussa olemme merkittävästi armollisempia kuin Twitterin toksisessa huuteluympäristössä.

Harva jaksaa aloittaa julkista keskustelua Facebookissakaan. Viimeistään yön pimeinä hetkinä joku haluaa loukkaantua ja käyttäytyy kuin pulu shakkilaudalla.

Clubhousen keskusteluissa huokuu kohtaamisen ilo ja kunnioitus. Ääni koetaan aidoksi, inhimilliseksi, intiimiksi ja kohteliaaksi. Puhe on myös useammalle ihmiselle luontaisempi tapa viestiä kuin näppäimistö.

Ihmisen ääni tuntuu raikkaalta ja vilpittömältä. Puheen reaaliaikaisuus ja äänen sävy pitävät sanotun kontekstissa, jolloin suurin osa keskustelijoista ymmärtää asian oikein tai kysyy heti tarkennusta. Väärinymmärryksille voi nauraa yhdessä vänkäämisen sijaan.

Muiden somepalvelujen kuplauttavat algoritmitkin loistavat poissaolollaan. Diversiteetti näkyy ja kuuluu, ja se tuntuu terveeltä.

Bisnesväki on klubikoukun jo niellyt

Bisnesväki on tottunut tapaamaan ammattiin liittyvissä tapahtumissa, seminaareissa ja verkostoitumistilaisuuksissa. Satunnaiset jälkikeskustelut viinin ja buffapöydän kupeessa ovat mahdollistaneet uusien merkityksellisten kontaktien löytämisen.

Verkostoituminen on bisneksen teon elinehto ja siksi myös itsessään iso bisnes, jonka pandemia on lähes tappanut. Samanlaisista asioista kiinnostuneet yritysjohtajat ja ammattilaiset janoavat turvallisia kohtaamispaikkoja, joiden keskustelukulttuurin ytimessä on halu rakentaa siltoja ja yhteistyötä, ei muureja ja riitoja.

On selvää, että elämme nyt idyllistä alkuvaihetta Clubhousessa. Piirit ovat vielä pienet ja uuden äärellä on jännittävää ihmetellä yhdessä maailmaa. Lieveilmiöt luikertelevat sisään myös Clubhouseen, kun käyttäjämäärät kasvavat. Palveluun on kuitenkin rakennettu monipuolista kontrollia eri tilanteisiin.

Yhdysvalloissa ensimmäinen käyttöehtojen räikeä rikkoja on jo heitetty pois palvelusta, vailla mahdollisuutta tulla takaisin. Palvelua rakennetaan myös yhteisöä ja käyttäjiä kuunnellen. Perustajat isännöivät säännöllisesti keskusteluhuoneita, kertovat käyttäjille kehityssuunnitelmista, vastaavat kysymyksiin ja ottavat avoimesti vastaan kehitysehdotuksia.

Missä on ihmisiä, siellä tapahtuu ja avautuu mahdollisuuksia liiketoiminnalle 

Clubhousen huippumoderaattorit ovat kysyttyjä ammattilaisia. Heidän isännöimissään huoneissa keskustelu sujuu ja yleisö nauttii korkealaatuisesta keskustelusta.  

Sisällöntuottajille ja vaikuttajille on tulossa kaupallistamismahdollisuuksia, kertoivat perustajat viime viikolla. Kaupallinen yhteistyö löytänee tiensä myös Clubhouseen.  

Brändinimiä näkyy vielä vähän, mutta Tesla-käyttäjät ovat jo perustaneet oman klubitalonsa. Yhä useampi brändi on jo esittänyt kiinnostuksensa sponsoroida Clubhouse-huoneita. Brändit kiertelevät klubitalon ympärillä.  

Satakymmenen miljoonaa dollaria 180 organisaatiolta ja pääomasijoittajalta keränneen Clubhousen arvoksi lasketaan jo miljardi dollaria. Palvelun perustajat vielä miettivät millaiset ovet brändeille avaavat. Asia kiinnostaa yhtä lailla sijoittajia kuin jo yli kymmentä miljoonaa aktiivista viikkokäyttäjää. 
 
Kilpajuoksu on alkanut. Twitter testaa jo vastaavaa Spaces-sovellustaan, joka on rajoitetussa betavaiheessa. Muutamia viikkoja sitten Facebookin Mark Zuckerberg vieraili Clubhousessa puhumassa lisätystä todellisuudesta. Facebook on kehittämässä kilpailijaa Clubhouselle. 
 
Nasa välitti ensimmäiset äänet Marsista tällä viikolla. Ääni on vuoden sana.

Christina Forsgård
LinkedInTwitter
Netprofile Finland Oy

Kuva: Peter Forsgård

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *