TV-mainonnan yhteismitallisuuden kehityshanke käynnistyy

Screenforce Finland toteuttaa TV-mainonnan yhteismitallisuuden selvitys- ja kehityshankkeen Media-alan tutkimussäätiön myöntämällä tutkimustuella.

Kaupalliset televisioyhtiöt tuottavat tänä päivänä mainoskontakteja useisiin jakelukanaviin, kuten televisioon lineaarisen katselun osalta ja suoratoistopalveluihin. Näin kertyneitä kontakteja voidaan mitata ja raportoida vain kampanjatasolla ja vain erikseen lineaariselta ja digitaaliselta jakelutavalta.

Finnpanelin raportointi käynnistyi vuonna 2018 ja laajentui viime vuonna koskemaan myös suoratoistopalveluiden ohjelmien yleisöä ja katselua yksityiskohtaisemmin kuin ennen. Nykyään Finnpanelin mittauksessa katselu mitataan kaikilta päätelaitteilta yhteensä.

Mittaustapa ei kuitenkaan nykyisellään kata mainonnan kokonaistavoittavuuksia mainoskampanjakohtaisesti niin, että lineaarisesti ja online-TV:n tavoittamat yleisöt tulisivat huomioiduiksi. Mainostajat haluavat yhteismitallisia mittareita kampanjoidensa suunnitteluun ja raportointiin.

”Yhteismitallisuus puhuttaa markkinointiammattilaisia, ja medialla on vastuu kehittää toimialaa. Kaupalliset televisiotoimijat ovat sitoutuneita löytämään konkreettisia ratkaisuja, jotta yhteismitallinen TV-mainonnan mittaus saadaan käyttöön mahdollisimman pian.Televisiomainonnan ehdoton peruspilari on, että raportointi on jatkossakin luotettavaa ja läpinäkyvää. Olemme osana televisiotoimialaa olleet valmiita kehittymään ja vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Olemme hyvin kiitollisia, että Media-alan tutkimussäätiö myönsi hankkeellemme rahoituksen”, sanoo Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen.

Nyt halutaan tuoda TV-yhtiöiden mainonnan mittaus jakelukanavariippumattomaksi yhteismitallisuuden avulla. Suomen kaupallisen television toimiala haluaa muodostaa yhtenäisen mittaustavan, jolloin voisi syntyä yhteinen Total TV eli lineaarisen ja online-TV:n myynti- ja suunnitteluvaluutta eli yhteisvaluutta. Media-alan tutkimussäätiön myöntämällä rahoituksella nyt käynnistyvän kehityshankkeen päätavoite on selvittää vaihtoehtoja tällaisille televisio- ja videomainonnan yhteismittareille. Selvitys pyrkii kartoittamaan ja mahdollisesti kehittämään uusia ratkaisuja ja toimintamalleja Suomeen.

Lisätiedot:
Anna Lujanen
anna.lujanen@screenforce.fi
040 527 4734

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

seven − six =