3 x case: viestinnän voimalla

Wilma

Kolme menestyscasea: Brunnen Communications & Ähtäri Zoo | Netprofile & Visma Enterprise | Avidly & Kouvolan Lakritsi

Artikkeli on julkaistu MRKTNG 2-2022 -lehdessä.

Brunnen Communications & Ähtäri Zoo

Ennakointi rauhoitti tilanteen

Lähtötilanne: Ähtäri Zoo oli joutunut eläinaktivistien somehyökkäyksen alle. Kolmen karhun aitauksen kulman yläpuolella oli seikkailurata, mistä aktivistit olivat kimpaantuneet. Radan avajaiset olivat parin viikon kuluttua.

Idea: Rakensimme avoimen yhteyden aktivisteihin ja mediaan. Vahvistimme toiminnan ja viestinnän läpinäkyvyyttä.

Toteutus: Viestimme mukaan puiston toiminta perustuu aina eläinten hyvinvoinnin kunnioittamiseen. Mittasimme karhujen stressitasoa, ja seurasimme niiden käyttäytymistä. Ohjeistimme radalle menijät ja päätimme, että radan työntekijä seuraa radalla liikkujaa koko ajan.

Valmensimme puhehenkilöt vastaamaan median ja aktivistien kysymyksiin. Huomioimme myös asiakaspalvelun, lipunmyynnin ja eläintenhoitajat.

Tulokset

Orastanut mainekriisi laantui. Radan ja eläinpuiston kesäkausi 2021 oli tavoitteiden mukainen. Karhukopla jatkoi lajityypillistä eloaan.

Netprofile & Visma Enterprise

Toimintarauha kriisin keskelle

Lähtötilanne: Keväällä 2021 Suomessa tapahtui ennätysmäärä kouluihin ja opetusalustoihin kohdistuvia palvelunestohyökkäyksiä. Myös yli 2 miljoonan suomalaisen käyttämää Wilmaa vastaan hyökättiin.

Idea: Tilanteen kehittymisestä oli viestittävä nopeasti. Käyttäjien epätietoisuutta tilanteesta oli helpotettava ja Wilma-tiimin aikaa vapautettava kriisiviestinnästä hyökkäysten torjuntaan. Toimintavarmuutta koskevalta kritiikiltä oli katkaistava siivet.

Toteutus: Olennaisiin kanaviin luotiin selkeät viestit: pääkäyttäjille viestittiin Wilma-yhteisön kautta. Lisäksi tietoa julkaistiin verkkosivuilla ja uutiskirjeessä. Wilmasta vastaavalle johtajalle järjestettiin mediahaastattelu oikean tilannekuvan välittämiseksi julkisuudessa.

Tulokset

Proaktiivisen kriisinhallinnan ja viestinnän ansiosta Wilman oma tiimi sai keskittyä olennaiseen eli hyökkäyksiltä suojautumiseen. Myös aiheen käsittelyyn mediassa tuotiin Wilman näkökulma.

Avidly & Kouvolan Lakritsi

126 004,14 € ukrainalaisille perheille

Lähtötilanne & idea: Ukrainan sota koskettaa meitä kaikkia. Myös moni yritys on kokenut tärkeäksi tarjota tukea ja apua hädässä. Kouvolan Lakritsi reagoi kriisiin ensimmäisten yritysten joukossa lahjoittamalla Unicefin kautta 100 % verkkokauppamyynnistään 2.–6.3.2022 välisenä aikana sodasta kärsiville lapsille ja perheille.

Toteutus: Keräyskampanja toteutettiin Kouvolan Lakritsin somekanavia, blogia ja mediatiedotetta hyödyntäen. Tieto keräyksestä levisi täysin orgaanisesti: pelkästään Facebookissa postauksia jaettiin yli 1500 kertaa. Yhteensä Kouvolan Lakritsin somekanavilla tavoitettiin yli 500 000 ihmistä.

Tulokset

Keräysaikana Kouvolan Lakritsin verkkokaupan kautta tehtiin yhteensä 4994 tilausta ja lahjoitussumma kasvoi 126 004,14 euroon. Kouvolan Lakritsi lahjoitti summan kokonaisuudessaan Unicefille maksaen itse materiaali- ja palkkakulut.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

five × five =