AdProfit 2019: “Mitä kuuluu?”

Perinteisistä hyväntekeväisyyskampanjoista poiketen #mitäkuuluu kannustaa suomalaisia lahjoittamaan rahan sijaan läheiselleen kaksi sanaa: “Mitä kuuluu?”

Itsemurhat ovat viime vuosina olleet Suomessa nousussa ja erityisesti nuorten itsemurhatilastot edustavat maailman kärkeä. Vastatakseen hälyttävään trendiin Suomen Mielenterveysseura perusti keväällä 2018 itsemurhiin keskittyvän yksikön, Itsemurhien ehkäisykeskuksen.

Itsemurhien ehkäisypäivänä lanseerattu #mitäkuuluu on kampanja puhumisen ja aidon ja välittävän kohtaamisen puolesta.

Tavoitteet

Nostaa itsemurhat puheenaiheeksi Itsemurhien ehkäisypäivänä 10. syyskuuta ja siten saada ihmiset, lähimmäiset ja itsemurhaa harkitsevat, toimimaan niiden estämiseksi. Ratkaisun tulisi taklata myös budjettihaaste – mediaan oli varattu tasan 0 €. 

Idea/insight

Mielenterveysongelmiin liittyy edelleen voimakasta häpeää, joka pitää monet vaitonaisina voinnistaan. Vastavuoroisesti alakuloisen läheisen kohtaaminen koetaan myös usein vaikeana.

Todellisuudessa auttamisen keinot ovat kuitenkin kovin yksinkertaiset. Tutkimusten mukaan niinkin yksinkertainen asia kuin kuulumisten kysyminen voi muuttaa itsemurhasuunnitelmien suuntaa.

Tämän pohjalta syntyi kampanjan insight: voisimme vähentää itsemurhien määrää ja niiden yrittämistä, mikäli saisimme suomalaiset kysymään toisiltaan useammin kuulumisia.

Toteutus

Hyödynsimme hyväntekeväisyys-lahjoittamisen tematiikkaa, mutta käänsimme sen päälaelleen. 

Tässä kampanjassa ihmiset tekisivät lahjoituksen suoraan sitä kaipaavalle läheiselle – kahdella sanalla. Kampanjan viestiksi muotoituikin”Lahjoita kaksi sanaa: ”Mitä kuuluu?” Se ei maksa mitään, mutta saattaa pelastaa hengen. #mitäkuuluu” 

Vaikuttajat: Näkyvyyden varmistamiseksi pyysimme kampanjaan mukaan 20 julkisuuden henkilöä, jotka toimivat tärkeän asian sanansaattajina. Itsemurhien ehkäisypäivänä vaikuttajat julkaisivat omissa sosiaalisen median kanavissaan videon, jossa kukin kysyi omaan tyyliin ”Mitä kuuluu?” ja haastoi myös seuraajiaan lahjoittamaan näitä kahta sanaa eteenpäin. 

Käyttäjien luoma sisältö: Sana levisi ja some alkoi nopeasti täyttyä ihmisten omista #mitäkuuluu-videoista, tarinoista ja kannustuksista avoimuuteen. Se mikä lähti pienestä joukosta vaikuttajia, kasvoikin näin Itsemurhien ehkäisypäivänä sosiaalisen median ilmiöksi. 

“#mitäkuuluu voi olla kaksi tärkeintä sanaa, jotka huonosti voiva ihminen kuulee. Pidetäänhän huolta toisistamme!“
“Ihana aloite. Kiitos!
“Olette nostaneet täällä monta tärkeää asiaa. Kiitos! 

Omat kanavat: #mitäkuuluu-kampanja hyödynsi vahvasti Mielenterveysseuran omia kanavia, Instagramia ja Facebookia, joissa jaettiin sekä kampanjan pääviestiä että ohjeita. Näissä kanavissa jaettiin kampanjan pääviestin ohella tarkempia ohjeita siitä, mistä kampanjassa on kyse ja miten kahden sanan lahjoituksen jälkeen tulisi edetä. Julkkisten Instagramissa julkaisemista videoista tehtiin myös koostevideo, joka lähti nopeasti leviämään, ja jo muutamassa päivässä sitä oli katsottu yli 300 000 kertaa ja jaettu yli 2 500 kertaa. 

Kaikista sosiaalisen median sisällöistä ohjattiin kampanjasivulle, jossa kerroimme tarkemmin auttamisen keinoista, silmällä pidettävistä oireista ja mistä ammattiavun saa kriisitilanteessa. Sivulla jaettiin myös kolmen itsemurhaa yrittäneen ja itsetuhoisista ajatuksista eroon päässeen tarina. 

Tuloksia

Vaikka mediarahaa ei ollut, tavoitti kampanja muutamassa päivässä suuren yleisön. 

Muun muassa Aku Hirviniemen, Maria Veitolan, Mikael Gabrielin, Uniikin, Vestan ja Pamela Tolan videoista tehty koostevideo tavoitti pelkästään Facebookissa yli 330 000 katselukertaa, ja sitä jaettiin ennätykselliset 3 100 kertaa. 

Yhteensä katselukertoja julkkisten videoille kertyi huimat 700 000, tykkäyksiä 24 128 ja kommentteja 3 781. 

Kaikkein tärkein tulos oli kuitenkin se, että kampanjan myötä itsemurhaa lähiaikoina harkinneiden soitot Kriisipuhelimeen lisääntyivät ennätykselliset 165%, kun moni akuutissa avun tarpeessa oleva rohkaistui hakemaan apua. 

Tämä kaikki muutamassa päivässä, nollabudjetilla. 

#mitäkuuluu kampanjasivu 
Kooste julkkisten videoista 

Asiakas: Suomen Mielenterveysseura
Toteutus: Bob the Robot, Bob the Robot Engage

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *