Huld – beyond tomorrow

Kun suunnittelutoimisto RD Velho ja ohjelmistotalo Space Systems Finland viime vuonna fuusioituivat, syntyi suunnittelutalo Huld.

Uuden nimen ja ilmeen taustalla on perusteellinen pohjatyö. Yrityksen missio tulevaisuuden muokkaajana näkyy vahvasti brändiuudistuksen lopputuloksessa.

Yli 30 miljoonan euron liikevaihdon Huld rakentaa asiakkailleen tulevaisuuden älykkäitä tuote- ja ohjelmistoratkaisuja. Yritys on eurooppalainen muotoilun ja teknologian huippuosaaja, joka työllistää yli 400 henkilöä Suomessa ja Tšekissä. SEKin kanssa tehty kokonaisvaltainen brändiuudistus loi kestävän perustan yhteiselle matkalle.

Huld näki päivänvalon virallisesti helmikuussa, ja vastaanotto on ollut lupaava. Kahden talon yhdistymisen myötä tapahtunut uudistus vaati ennen kaikkea rohkeutta ponnistella kohti uutta ja erilaista, sanoo Huldin toimitusjohtaja Mika Kiljala.

– Aluksi jotkut asiakkaat ihmettelivät, miksi tutun brändin pitää uudistua. Meille oli kuitenkin alusta asti selvää, että haluamme luoda nahkamme täysin uudelleen. Ajatuksia uudistuksesta oli ollut jo aiemmin, ja nyt se saatiin luontevasti osaksi fuusiota, Kiljala kertoo.

Brändiuudistus on osa markkinoinnin tehostamista, jota on lähdetty suunnittelemaan ja toteuttamaan Marketing Finlandin jäsenilleen tarjoamalla kiihdytyskaistalla. Marketing Finland auttoi myös sopivan bränditoimiston etsimisessä.

Uutta brändiä alettiin rakentaa niin asiakkaiden, markkinoiden, yhteistyökumppanien kuin rekrytointien näkökulmasta. Tavoitteita pohdittiin myös kansainvälistymisen kannalta. Kumppaniksi valikoitui luova markkinointiviestintätalo SEK, jonka kanssa uudistus tehtiin alusta loppuun yhteistyössä.

Kiljalan mukaan onnistuneen lopputuloksen kannalta on olennaista, että halu uudistua lähtee aidosti sisältäpäin. Samaa mieltä on Huldin varatoimitusjohtaja Veera Sylvius.

– Huld on uutena yrityksenä enemmän kuin RD Velhon ja SSF:n summa. Halusimme aloittaa kunnolla alusta täysin uuden tarinan voimin, Sylvius sanoo.

Muutoksen tiellä

Brändiuudistus on prosessi, kuin yhteinen kestävyysmatka. Tähän ajatukseen tiivistyvät niin Huldin väen kuin yhteistyökumppani SEKin lähtökohdat tekemiselle. Yhteinen sävel löytyi helposti.

Ensinnäkin oli selvää, että kun uudistutaan ja halutaan olla jotain, mitä ei ole aikaisemmin oltu, on se hankalaa ilman kokonaisvaltaista brändimuutosta. Kiljalan mukaan liikkeelle lähdettiin strategian ytimestä, visiosta, missiosta ja arvoista.

– Tämä on välttämätöntä silloin, kun kaksi yritystä yhdistyy, eikä brändiuudistusta olisi voitu tehdä ilman strategian uudistamista.

Merkittävä käytännön toimenpide osana uudistusta oli laaja henkilöstökysely, johon saivat vastata kaikki halukkaat niin RD Velholta kuin SSF:ltä. Joitakin henkilöitä haastateltiin lisäksi erikseen. Kyselyn tavoitteena oli tunnistaa sellaisia asioita, jotka yhdistävät yhtiöitä.

– Ajatuksena oli rakentaa uutta yhteistä identiteettiä, eikä etsiä eroja yhtiöiden välillä, Veera Sylvius sanoo.

Huldin strategian ytimessä ovat vahva muotoilu-, turvallisuus- ja teknologiaosaaminen sekä niiden yhdistäminen tulevaisuuden menestystarinoiksi niin fyysisessä kuin digitaalisessa maailmassa. Viestintä on yksi osa prosessia. Niin sisäiseen kuin ulkoiseen viestintään panostaminen oli tärkeää – ja on vahvasti edelleen.

– Jotta viestintä voi kaiken muun ohessa toimia, on aloitettava perusteista. Pitää pohtia olemassaolon syitä. Miksi teemme juuri sitä, mitä teemme? Mihin olemme matkalla? Mitkä arvot meitä kannattelevat? Esimerkiksi tällaisia asioita kävimme perusteellisesti läpi, Sylvius kertoo.

Toisaalta pelkkä päätös uudistua ja arvojen pohtiminen eivät riitä. Tarvitaan paljon työtä, kokeilua, onnistumisia ja epäonnistumisiakin.

– Uudistumisen kannalta on keskeistä, miten työntekijät ottavat strategian ja brändin omakseen, eli miten he näkevät itsensä osana uutta brändiä. Asiakasmielikuvan kehittäminen pidetään aktiivisesti siinä rinnalla. Jos nämä puolet unohtuvat, on uudistuminen turhaa, Kiljala jatkaa.

Huld on asiantuntijatalo, jonka tärkein voimavara ovat ihmiset.

– Olemme kansainvälisiä ammattilaisia, ja osaamme suunnittelutyön eri puolet laajalla skaalalla. Emme koe itseämme pelkäksi suomalaiseksi suunnittelutaloksi, vaan haluamme profiloitua yhä vahvemmin osaksi Eurooppaa. Uuden brändin haluttiin heijastelevan skandinaavisuutta, sillä skandimuotoilu on omaa luokkaansa globaalistikin, Sylvius sanoo.

Millä tavalla Huld eroaa kilpailijoistaan?

– Humaaniudella, empatialla johtamisella ja ihmisten arvostamisella. Olemme asiantuntijoina ennen kaikkea näkemyksellisiä. Näkemyksellisyys, insight on yksi arvoistammekin. Jokaisella huldilaisella on näkemystä siitä, miten asiat tehdään järkevämmin kuin aiemmin, Sylvius summaa.

Ylpeästi nörtti

Huldin uusi slogan on Beyond Tomorrow, joka nostettiin SSF:n Family of Great Minds -sloganin rinnalle. Jälkimmäinen elää edelleen sisäisesti ja rekrytoinneissa.

Huldin nimi taas tulee sanoista humane and bold. Tuore slogan on Kiljalan mielestä kansainvälinen, lyhyt ja ytimekäs.

– Beyond tomorrow, huomisen toisella puolella tai ylihuomenna. Sellainen haluamme olla, ja se sisältää monenlaista tekemistä. Voimme olla samaan aikaan niin avaruus- kuin teknologiayhtiö. Huld on myös ylpeästi nörtti, joka soveltaa viimeisintä teknologiaa ja on ajan hengessä mukana.

Uusi nimi herätti välittömästi innostusta, Kiljala jatkaa.

– Huld osui ja upposi heti. Tiesin, että siinä se nyt on. Toisilla kestää kauemmin pureksia asioita, kun toisille kolahtaa välittömästi. Itselleni kävi jälkimmäinen. On ollut myös positiivista huomata, kuinka hyvin asiakkaat, työntekijät ja ulkopuoliset ihmiset ovat ottaneet koko uudistuksen nimineen vastaan, hän hehkuttaa.

Onnistuneen brändiuudistuksen askelmerkit

  1. Sitouta johto ja omistajat
  2. Valitse osaava kumppani
  3. Osallista asiakkaat ja henkilöstö
  4. Kirkasta strategiasi ja lupauksesi
  5. Uskalla erottua identiteetillä
  6. Panosta myös lanseeraukseen

Teksti: Pihla Hakala
Kuvitus: SEK

Lue koko artikkeli toukokuun MRKTNG-lehdestä.

Markkinoinnin kiihdytyskaista

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *