Swappie – kasvumarkkinoinnin lupaus

Suomalainen kasvuyritys Swappie ostaa, huoltaa ja myy käytettyjä iPhone-älypuhelimia Suomessa, Ruotsissa ja Italiassa. Nopean kasvun ytimessä on ollut tulospohjainen markkinointi, josta katsetta ollaan nyt nostamassa strategisempaan brändin rakentamiseen.

Ihminen, jolla on työsuhdepuhelin eikä lähipiirissä ketään älypuhelinta omistavaa tai käyttävää. Siinä ainoa kohderyhmä, joka ei ole Swappien potentiaalinen asiakas.

Käytettyjä iPhone-puhelimia ostavan, huoltavan ja myyvän startupin nousu on ollut huima. Kasvuyritys 2019 -listalleen Swappien joulukuussa nostanut Talouselämä laski vuonna 2016 perustetun yrityksen liikevaihdon kasvaneen muutamassa vuodessa yli 25 000 prosenttia. Kasvuyrityksen myynti jatkoi kasvuaan myös viime vuonna. Jo yli puolet liikevaihdosta tulee ulkomailta.

Swappiella on Helsingissä kaksi liikettä, mutta toiminta perustuu ensisijaisesti verkkokauppaan, joita on Suomen lisäksi Ruotsissa ja Italiassa. Verkkokaupan kautta oman käytetyn iPhonen voi myydä Swappielle, joka huoltaa ostamansa puhelimet ja myy ne eteenpäin. Swappien tärkeimpiä kilpailuetuja on sen kehittämä iPhone-puhelinten huoltoteknologia.

Markkinointi kasvun ajurina

Haastattelua antava Törmä on huolissaan, ettei anna sellaista mielikuvaa kuin olisi rakentamassa Swappien menestystä yksin. Sami Marttisen ja Jiri Heinosen perustamassa kasvuyrityksessä kun ajatellaan, että onnistuminen on tiimityötä ja markkinointi osa asiakkaan kokonaiskokemusta.

Swappiella markkinointitiimistä on käytetty nimeä “growth-tiimi”, mutta nuori organisaatio hakee vielä muotoaan. Itseohjautuvassa asiantuntijatiimissä kasvua Törmän kanssa rakentavat muun muassa “Head of User Acquisition” Janne Aartolahti, “Growth and Design Lead” Tatu Koivisto, Ruotsin markkinoinnista vastaava Fanny Nyman ja Italian markkinointia tekevä Erica Terranova.

“Markkinointitiimi toimii kasvun ajurina. Koko pumppu tarvitaan siihen, että lunastamme ne lupaukset. Meillä ei ole sitä huolta, että tarvitsisi yrittää saada markkinointia kulmahuoneen agendalle – se kun on aivan ytimessä kasvun saamisessa”, Törmä toteaa.

Lue helmikuun MRKTNG-lehdestä koko artikkeli, jossa kerrotaan mm. asiakaskokemuksen merkityksestä, datan vahvasta hyödyntämisestä ja Swappie-brändin kehittämisestä.

 

Teksti: Anne Kurkela-Vilen
Kuva: Niklas Meltio

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.