Anne Korkiakosken 9 vinkkiä – Näin vakuutat yrityksen johdon markkinoinnin hyödyistä

Korkiakoski antaa 9 vinkkiä miten puhut markkinoinnista johdolle

Markkinoinnin kummitätinä tunnettu Anne Korkiakoski antoi Marketing Finland Academyn koulutuksessa yhdeksän vinkkiä siihen, miten vakuuttaa yrityksen johto markkinoinnin hyödyistä. Korkeakoski on tehnyt maineikkaan uran Elisan ja Koneen markkinoinnin johdossa, ja viimeiset kymmenen vuotta hän on toiminut useiden yhtiöiden hallituksissa. Hän korostaa selkeää linkkiä yrityksen strategisten tavoitteiden ja markkinoinnin välillä. Kun puhutaan markkinoinnin hyödyistä, pitää puhua asioista, jotka aidosti puhuttelevat johtoa.

Anne Korkiakosken 9 vinkkiä markkinointijohdolle:

  1. Tunne johto ja päättäjät. Älä vain tiedä ketä he ovat, vaan opi puhumaan heidän kieltään ja ymmärrä mikä eri ihmisille on tärkeää. Markkinoinnin tulee osoittaa kyvykkyytensä puhumalla oikeaa kieltä ja argumentoimalla oikein. Moni yritysjohdossa vierastaa markkinoinnin jargoniaa, mikä voi herättää jopa inhoreaktion. Etsi johdosta ne, joita markkinointi kiinnostaa, ja kohtaa heidät mahdollisimman kohdennetusti.

  2. Sido markkinointi strategiaan ja operatiivisiin tavoitteisiin. Kuuntele ensin tarkasti mitkä ovat yrityksen tavoitteet ja keinot tänä vuonna. Sen jälkeen kerro täsmällisesti, miten markkinointi auttaa niiden saavuttamisessa. Älä nojaa vanhoihin suunnittelupohjiin, vaan katso yrityksen strategiakuvaa ja määritä, missä kohdissa markkinointitiimi tuo arvoa. Näin on helpompi luopua myös perinteen vuoksi mukana roikkuneista kanavista tai keinoista.

  3. Valitse mittarit, joihin markkinointi voi aidosti vaikuttaa. Pohdi, onko fokuksessa esimerkiksi yrityksen valuaatio tai tulosrivi. Pääomasijoittajan omistamissa yhtiöissä valuaatio on usein keskiössä, jolloin markkinoinnille pitää löytää siihen vaikuttavat keinot. Hallitustasolla ei riitä verkkolatausten määrä, sillä ne ovat hyödyllisiä välitunnuslukuja, mutta eivät strategisen johtamisen mittareita.

  4. Laske markkinointi numeroiksi, vaikka se tuntuisi työläältä. Moni markkinoija kaihtaa lukuja, mutta markkinoinnin vaikutuksen saa näkyväksi vain lukujen kautta. Mielikuvien muuttamisenkin voi perustella uskottavilla investointilaskelmilla, aivan kuten teollisuusinvestoinnit perustellaan olettamiin nojaten. Kysy: mitä investoimme nyt, kun kysyntä on heikentynyt? Vastaus on usein markkinointi. Ole rohkea tekemään laskelmia ja näyttämään luvut.

  5. Hyödynnä kilpailuasetelmaa. Ylin johto on usein kilpailuhenkistä ja vertaa tekemistä kilpailijoihin. Kun oman talon markkinointi on sellaista, jota kilpailijat alkavat seurata, johto on ylpeä ja resurssikeskustelu helpottuu. Tavoittele oman toimialan parasta markkinointia suhteessa niihin, joiden kanssa kilpailet.

  6. Johda itse ja ole rohkea. Jos jäät asiantuntijan rooliin etkä näe organisaation kokonaiskuvaa, sinua ei pidetä johtajana. Silloin sinua ei myöskään kuunnella. Johtajuus tarkoittaa myös kykyä tehdä kipeitä päätöksiä ja neuvotella asioista.

  7. Ole johdon luottopakki. Jos olet jatkuvasti se, joka valittaa, et ole se, jolle soitetaan. Toimitusjohtajan työ on yksinäistä, ja ongelmat korostuvat. Kun tuot pöytään ratkaisuja ja näet ongelmissa mahdollisuuksia, sinusta tulee korvaamaton. Markkinoinnin ja viestinnän työkalupakissa on aina keinoja kääntää ongelmat mahdollisuuksiksi.

  8. Kaikkea et saa läpi, opi perääntymään ja neuvottelemaan. Jos rahahanat suljetaan, etsi vaihtoehtoja. Sovi esimerkiksi, että käynnistetään kampanja seuraavan kvartaalin alussa. Budjettiin voi vapautua varoja myös yllättäen muualta, jos osaa perustella asiasi ja todistaa ehdottamasi investoinnin hyödyn.

  9. Juhli onnistumisia, pienetkin voitot lasketaan. Kukaan muu ei nosta esiin markkinoinnin voittoja puolestasi. Nosta ne itse sisäisesti esiin ja opi kertomaan onnistumisista. Se rakentaa markkinointitiimin itsetuntoa ja näyttää johdolle, että vaikka he eivät seuraisi markkinointia päivittäin, tuloksia syntyy.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Riikka-Maria Lemminki

Riikka-Maria Lemminki on Marketing Finlandin toimitusjohtaja.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Toimitusjohtaja, pääkirjoitus
Tutustu kirjoittajaan

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

one × three =