Vain nopea selviytyy voittajana

Peter Hinssen

Tekoäly ja monet muut teknologiset innovaatiot muuttavat markkinointia ennennäkemättömällä vauhdilla, väittää markkinointiguru Peter Hinssen. Voittajat katsovat oman toimialansa ulkopuolelle, innovoivat, kokeilevat ja liikkuvat nopeasti.


Mikä uusi ilmiö – idea, innovaatio, teknologia tai bisnesmalli – tulee muuttamaan markkinoinnin tulevaisuuden?

Tekoäly on yksi kaikkein eniten vakiintuneita toimintamalleja murtavista voimista, joita olemme ikinä nähneet liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa. Se tulee vaikuttamaan markkinointiin valtavasti, etenkin kun se yhdistetään Google Homen ja Amazon Alexan kaltaisiin uusiin keskusteleviin käyttöliittymiin. Markkinoinnista tulee erittäin personoitua ja nopeaa. Uudet käyttöliittymät pakottavat meidät miettimään uudelleen sen, miten luomme kiinnostusta tuotteisiimme ja palveluihimme. Meidän on opittava tekemään markkinointia, joka kohdistuu asiakkaiden lisäksi näitä uusia käyttöliittymiä ohjaaviin alustoihin. Tästä tulee kiehtovaa – markkinoidaan koneille ihmisten sijasta.

Ketkä voittavat ja ketkä häviävät?

Yrityksistä menestyvät ne, jotka ymmärtävät teknologiaa, tekevät kokeiluja ja toimivat nopeasti. Voittajan määritelmä muuttuu myös. Kun aiemmin samalla toimialalla saattoi olla useita ”voittajia”, niin alustatalouden myötä on alettu puhua kategoriakuninkaista. Kuka on se toinen ”voittaja” Googlen, YouTuben tai Netflixin rinnalla? Tuskin kukaan. Markkinoista tulee entistä polarisoidumpia, ja se joka ei osaa luoda itseään uudelleen, on suurissa ongelmissa.

Katse on suunnattava oman mukavuusalueen ulkopuolelle

 

 

Peter Hinssen

– Sarjayrittäjä, neuvonantaja, puhuja ja kirjailija, Nexxworks-konsulttiyhtiön perustaja
– Kiinnostuksen kohteet: radikaalit innovaatiot, johtaminen, digitalisaation vaikutukset yhteiskuntaan ja liiketoimintaan
– Luennoinnut muun mussa London Business Schoolissa ja MIT:ssä sekä Mainontapäivässä 2017
– Uusin kirja: The Day After Tomorrow (2017)

 

Teksti: Kari Latvanen.
Lue koko MAINOSTAJA-lehden artikkeli

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twenty + eighteen =