Urapolku: Pauli Aalto-Setälä

Hyväntahoinen muutosjohtaja

Dentsu Finlandin toimitusjohtaja EMBA Pauli Aalto-Setälä tunsi jo pikkupoikana vetoa journalismin pariin ja toimitti omaa lehteä partiolaisille.

– Minulla on aina ollut tarve kertoa tarinoita ja ottaa asioista selvää. Se on osa identiteettiäni, Aalto-Setälä toteaa.

Aalto-Setälän uralle on mahtunut paljon mielenkiintoisia työtehtäviä. Toimittajan roolista hän siirtyi rakentamaan Nelonen Mediaa vuonna 1997. Talk Show -tähdelle päätös lähteä esimiestehtäviin ja tukemaan muita oli fundamentaalinen muutos ajattelussa.

– Se oli ensimmäinen johtotehtäväni, enkä voinut sitä suunnitella. Pääsin palkkaamaan nuoria kykyjä.

Sittemmin Aalto-Setälä on ollut usean ison mediatalon johdossa, mutta myös auttanut pieniä startuppeja alkuun rahoittajana. Haasteissa hän haluaa löytää reitin karikkojen läpi ja ratkaista ongelman. Vuodet ulkomaantoimittajana sotatantereilla ovat luoneet perspektiiviä sille mikä elämässä on merkityksellistä ja miten ihminen ja yhteisö toimivat muutoksessa. Näistä asioista Aalto-Setälä on kertonut kirjoissaan ja luennoissaan.

– Kun on tullut sopiva tehtävä vastaan, olen vastannut uuteen aina ”kyllä”.

Lokakuun jälkeen Aalto-Setälä on jälleen uuden edessä jättäessään markkinointiviestintäyhtiön johtajan paikan Dentsulla. Aika näyttää mille hän sanoo seuraavaksi kyllä.

1991

Ulkomaantoimittajana raportoimassa Neuvostoliiton hajoamista. Samana vuonna Aalto-Setälästä tuli isä.

1994–1997

Ulkomaantoimittajana muun muassa Sarajevossa. Kokemukset kannustivat osallistumaan Plan Internationalin ja Punaisen Ristin toimintaan. ”Sota-alueilla toimittajana työskentely on auttanut asettamaan asiat mittasuhteisiin.”

2009–2019

Allerin onnistunut transformaatio aikakauslehtijulkaisijasta monialayhtiöksi Suomessa ja Pohjoismaissa.

2019–2021

Dentsun muutostyö yhdeksän yhtiön konsernista yhdeksi yhtiöksi, vastuullisen kasvun tekijäksi.

2022 –>

”Ajattelen, että parhaat vuodet ovat aina edessäpäin.”

Teksti Hanna Velling
Kuva Niklas Meltio

Artikkeli on julkaistu syyskuun MRKTNG-lehdessä.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fourteen − 11 =