Urapolku: Tommi Lähde

Uteliaana maisemareitillä

the other danish guyn perustaja ja toimitusjohtaja Tommi Lähde haaveili yläasteella arkkitehdin ammatista. Hän keräsi ideoita kirjoista ja lehdistä ja suunnitteli taloja ja veneitä. Koulun opinto-ohjaaja ei lämmennyt ajatukselle heikkojen matematiikan ja fysiikan arvosanojen takia.

– Opo sanoi, että sinusta ei koskaan tule arkkitehtia ja murskasi unelmani. Seuraavat kolmekymmentäneljä vuotta kerroin itselleni tarinaa, ettei musta ole mihinkään.

Tommi Lähde kokeili monia töitä, joita kutsuttiin 1990-luvulla hanttihommiksi. Hän oli kokkina, baarimestarina laivalla ja rauhanturvaajana Golanilla vuonna 1993, jonka jälkeen suuntasi Saksaan. Siellä hän opiskeli kieltä, mutta lyhyt kurkistus käyttäytymistaloustieteen maailmaan alkoi vetää puoleensa.

– Halusin taloustoimittajaksi. Palasin Suomeen, jatkoin saksan opintoja Turun yliopistossa ja otin paljon sivuaineita, jotka tuntuivat kiinnostavilta.

Suoritettujen kurssien tilkkutäkistä ei ollut tutkinnoksi, mutta kielitaito ja sattuma veivät mainostoimistoon. Mainosmaailmassa Tommi Lähde kohtasi uralleen merkityksellisiä ihmisiä.

– Lowen Peter Tjeder näki minussa jotain, mitä en itse vielä nähnyt, ja pääsin ketjun New Yorkin toimistoon oppimaan strategista suunnittelua. Siellä tutustuin Red Spiderin Charlie Robertsoniin, joka sai ymmärtämään, että jopa tällaisilla aivoilla voin löytää oman paikkani maailmassa. Nyt tiedän, että uteliaisuus on aina ollut minua eteenpäin ajava voima. Maisemareitti voi olla pitkä, mutta ei minulla ole kiire perille.

1984               Opinto-ohjaaja murskasi Tommin haaveet arkkitehdin urasta. ”Terkkuja sinne!”

2000               Käänteentekeviä kohtaamisia. ”Silmäni aukesivat. Tästä brändeissä on kyse!”

2004               Pois mainosmaailmasta Nelosen markkinointia vetämään.

2014               Kalsarit hiertävät New Yorkissa. ”Persetarina sai miettimään omaa brändiä. En ollut koskaan haaveillut alusvaatekauppiaan hommista.” the other danish guy syntyi silti.

2017               Perusteellinen moraalinen itsetutkiskelu – brändi pelastuu. ”Kuka olen, mitä haluan, hallitsenko itse omaa elämääni?”


Teksti Hanna Velling
Kuva Niklas Meltio

Artikkeli on julkaistu MRKTNG-lehdessä 4-2021

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

3 × five =