Disruptio – luovu vanhasta, kehitä uutta

EI on maailman helpoin sana ja tulee suustamme liian usein, kun kohtaamme jotakin uutta. Se haluaa pitää meitä kiinni menneisyydessä ja joskus kivikaudella se suojasikin meitä epäonnistumisilta, joita uuden keksimiseen aina liittyy.

Menneisyydessä pysyminen ei kuitenkaan ole vaihtoehto yrityksille, jotka haluavat menestyä. Eteenpäin on mentävä, ja jotta uutta voi syntyä tarvitaan disruptio, joka tarkoittaa vanhan tutun ja turvallisen hylkäämistä. Maailma on täynnä perinteikkäitä yrityksiä, jotka ovat siirtyneet menestyksekkäästi uusille markkinoille.

Mainontapäivässä esillä olevan älykeittiöitä valmistavan Fredman Groupin tarina voisi olla hyvin erilainen, jos Elmukelmuista ja Eskimo-rasioista olisi pidetty kynsin ja hampain kiinni. Sininen meri on paikka, josta jokainen yritys haaveilee, koska siellä ei ole veristä hintakilpailua.

Sinne myös me Mainostajien Liitossa haluamme suunnata, ja viimeisen vuoden aikana olemme tehneet pitkän matkan, jonka tuloksena ovat syntyneet uudet palvelumme sekä palvelulupauksemme ”Väylä tulevaisuuteen”.

Kun seuraavan kerran sinun tekee mieli sanoa uudelle idealle EI, niin mieti vielä toisenkin kerran. Idea, jonka kivikaudelta peräisin oleva suojautumismekanismisi on juuri torppaamassa, saattaakin olla yrityksesi seuraava menestystekijä, joka auttaa pääsemään siniselle merelle.

 

Riikka-Maria Lemminki

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.