Jos markkinointi jää yrityksessä tukitoiminnoksi, ei sillä ole asiaa (globaaliin) kilpailuun

Viime vuoden lopussa löysin itseni vetämästä asiakaslähtöisiä strategia- ja innovaatiotyöpajoja yli kymmentä eri toimialaa edustavien yritysten markkinointi- ja liiketoimintajohtajille.

Ilahduttavaa tässä oli se, että liiketoiminta- (sekä muutamassa tapauksessa toimitus-) johtajat olivat löytäneet tiensä näihin työpajoihin yhdessä markkinoinnin kanssa.

Yritysten johto näkee selvästi, että kilpailuympäristö on muuttumassa, ja sen pitää näkyä yrityksen strategioissa. Kilpailuetu pyritään jatkossa hakemaan entistä useammin parhaasta asiakaskokemuksesta ja vahvasta brändistä. Brändityön rooli kasvun aikaansaajana on valtava. Valveutunut yritysjohto tiedostaa tämän ja haluaa sen vuoksi kytkeä markkinointistrategian tiukasti yrityksen kokonaisstrategiaan.

Suomen talouskasvu on tällä hetkellä äärimmäisen riippuvainen globaalissa kilpailussa pärjäämisestä. Ilman ajatusmallin muutosta selvästi nykyistä asiakaslähtöisemmäksi, Suomi jää ikuiseksi pienten niche-markkinoiden teollisuusmaaksi.

Tukitoiminnosta tuote- ja palveluinnovaattoriksi

Markkinointi käsitetään valitettavasti liian monissa suomalaisyrityksissä edelleen tukitoiminnoksi, jonka tehtävänä on lähinnä mainonta sekä myyntiä eri tavoilla tukevan materiaalin tuottaminen.

Prosessin näkökulmasta asian voisi kuvailla näin: Kun markkinointi nähdään vain tukitoimintona, kehitetään ensin organisaation toisella laidalla tuote, palvelu tai sisältö, jolle markkinointia pyydetään sitten rakentamaan lanseeraus tai tuottamaan materiaaleja. Asiakaslähtöisessä lähestymisessä markkinointi on mukana heti alusta alkaen selvittelemässä kohderyhmän tarpeita ja hiljaisia signaaleja, joiden pohjalta syntyy tuote- tai palveluinnovaatio sekä erottuva asiakaskokemus.

Maailma ympärillämme on nopeasti muuttumassa, ja markkinoinnin rooli yritysjohdon strategisena partnerina yrityksen toiminnan kehittämisessä on tärkeimmissä kilpailijamaissamme edennyt paljon pidemmälle kuin meillä Suomessa. Hyvänä esimerkkinä tästä käy Ruotsi, jossa ollaan valovuosi meitä edellä kuluttajatuotteiden globaalissa brändäyksessä ja menestyksessä.

Ellemme saa samaa muutosta aikaan Suomessa, jäämme jälkeen muusta maailmasta tuote- ja palvelukehityksessä, emmekä saa kasvatettua tämän päivän globaalin kilpailuympäristön edellyttämää asiakassuuntautunutta ajattelukulttuuria.

Ulkomaantuliaisina asiakaslähtöinen liiketoiminnan kehittäminen

Itse olin onnekas: päädyin muutama vuosi sitten Amsterdamiin rakentamaan johtoryhmästä käsin globaalille mediayhtiölle markkinointi- ja viestintästrategiaa kiinteänä osana yrityksen kokonaisstrategiaa, ja minulle avautui samalla mahdollisuus osallistua koko yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen.

Emme menesty globaalissa kilpailussa, jos emme hyödynnä tilannetta mahdollisimman nopeasti.

Uskalsin haastaa silloista toimintamallia, ja lopulta yrityksen koko ajattelu käännettiin päälaelleen. Yritys, joka oli syntynyt Ultra HD -sisällön ympärille, oli valmis kuuntelemaan markkinaa ja oppia ymmärtämään mihin kohderyhmiin heidän kannattaa keskittyä, miten muuttaa tuote- ja palvelutarjoamansa oikeaan suuntaan ja miten varmistua siitä, että sisältöä jaeltiin oikeissa kanavissa. Kasvatimme kahdessa ja puolessa vuodessa kohdeyleisömme määrän vajaasta 100 miljoonasta kotitaloudesta yli 300 miljoonaan.

Nyt minulla on missio täällä Suomessa. Strategisena kumppanina Ivalon asiakkaiden rinnalla pyrin tekemään töitä sen eteen, että vanhakantainen ajatusmalli markkinoinnista tukifunktiona muuttuu suomalaisyrityksissä, ja markkinointitiimeille annetaan niille kuuluva arvo.

Kilpailuetu rakennetaan parhaan asiakaskokemuksen ja vahvan brändin kautta

Yritysten kilpailukentässä on tapahtunut valtava muutos. Digitalisaatio on muuttanut lähes kaiken kilpailun globaaliksi ja Covid-19 on vain kiihdyttänyt tätä kehitystä. Ulkomaisten yritysten on yhä helpompi tarjota ja toimittaa palveluitaan suomalaisille asiakkaille. Vastaavasti suomalaisten yritysten on entistä helpompi laajentaa liiketoimintaansa Suomen ulkopuolelle. Emme menesty globaalissa kilpailussa, jos emme hyödynnä tilannetta mahdollisimman nopeasti.

Tavoitteeni on, että entistä useammassa suomalaisyrityksessä ymmärretään, että pysyvän kilpailuedun luomisen lähtökohtana pitää olla parhaan asiakaskokemuksen synnyttäminen tavoitellulle kohderyhmälle. Osaavat markkinointiorganisaatiot voivat tässä muutoksessa toimia yritysjohdon keskeisinä strategisina partnereina. Vain näin pystymme nostamaan yhä useamman suomalaisen yrityksen kilpailukykyä niin kotimaassa kuin kansainvälisillä markkinoilla.

Jenna Vaartimo
Business Director, Strategy Director, Ivalo Creative Agency
LinkedIn

Palkittu markkinoinnin ammattilainen, joka on luonut uraa ulkomailla ja Suomessa. Siirtynyt kaksi vuotta sitten toimiston puolelle. Toimii nykyään Ivalo Creativessa strategiakonsulttina kotimaisissa sekä kansanvälisissä hankkeissa, ja johtaa Ivalon asiakkuusorganisaatiota.

 

 

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

eighteen − 14 =