Millainen verkkokauppaorganisaatio pystyy vastamaan kovaan kansainväliseen kilpailuun?

Kansainvälinen kilpailu verkkokaupoissa kiihtyy kovaa vauhtia myös Suomen markkinoilla. PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa 2018 -tutkimuksen mukaan suomalaiset ostivat viime vuonna verkosta 2,7 miljardilla eurolla tuotteita ja palveluita.

Verkkokauppa määritellään PostNordin tutkimuksessa tuotteiden myymiseksi internetin välityksellä niin, että ne toimitetaan kotiin tai kuluttaja hakee ne noutopisteestä, myymälästä tai varastosta.

Saman tutkimuksen mukaan viime vuonna verkko-ostoksia teki 1,4 miljoonaa suomalaista ja jo 44 prosenttia verkko-ostajista osti ulkomaisista verkkokaupoista, mikä on korkein luku Pohjoismaissa. Suuri osa suomalaisten verkko-ostoista valuu siis jo ulkomaalaisten verkkokauppojen laariin. Eniten suomalaiset ostivat ulkomailta vaatteita ja kenkiä sekä viihde-elektroniikkaa.

Isoimmat verkkokaupat Suomessa vaihtavat jo satoja miljoonia euroja vuodessa. Onkin ensiarvoisen tärkeää varmistaa iskuvalmis verkkokauppaorganisaatio vastaamaan koventuvaan kansainväliseen kilpailuun.

Minkälainen verkkokauppaorganisaation sitten pitäisi olla rakenteeltaan ja minkälaista osaamista organisaatiossa pitäisi olla, jotta pärjää? Ideaalitilanteessa ison verkkokaupan yksikön rakenne voisi näyttää tältä:

Tiimin henkilömäärä ja koko voi vaihdella verkkokaupan myynnin mukaan – ideaali nuppiluku isossa verkkokaupassa on noin 20-25 henkilöä. Yksikön pitää työskennellä tiiviissä yhteistyössä tuotteistuksen, asiakaspalvelun ja logistiikan sekä mahdollisen kivijalkaliiketoiminnan kanssa, jotta varmistetaan koko verkkokaupan ostoputki ja -kokemus maksimaalisesti.

Verkkokauppayksikön voi jakaa neljään erilliseen tiimiin, joiden vastuualueet ovat:

  1. Digitaalinen markkinointi & myynti: Tämä growth-hacking-tiimi vastaa verkkokaupan tuloksesta ja asiakaskokemuksesta. Tiimin vastuulla on sivuston käyttäjäkokemus/palvelumuotoilu, konversio-optimointi, a/b-testaus, taktinen markkinointi (mm. display, SEM&SEO, ohjelmallinen ostaminen) sekä asiakkuusmarkkinointi ja sitouttaminen.
  2. Analytiikka & tutkimus: Tiedon ja analyysien tuottaminen käyttäjien, asiakkaiden ja markkinoiden sielunelämästä ja niiden hyödyntäminen ovat tämän tiimin ydinosaamista. Web-data kääntyy attribuutiomallien kautta tehokkaaseen käyttöön ja asiakkaiden tarpeet ja toiveet tunnetaan tarkkaan. Tiimin vetäjä vielä varmistaa, että koko yksiköllä on ajankohtaiset analyysit ja asiakasymmärrys käytettävissään.
  3. Digikehitys: Scrum, Kanban ja muut ketterät kehitysmenetelmät ovat tämän tiimin sielu. Tiimin osaajat varmistavat, että front-end- ja back-end-kehitys ovat ketteriä ja tuotantoversioihin tulee oikeaa tavaraa ja oikeassa tahdissa backlogilta. Mobiiliin panostetaan ja web-kehittäjien määrä on riittävä, jottei backlogille synny pullonkauloja.
  4. Digitaalinen sisältö: Tällä tiimillä tekstit, tuotekuvaukset, kuvat, videot ja fonttikoot ovat järjestyksessä, antavat oikean määrän informaatiota ostajille ja johdattelevat ostopolkua sujuvasti eteenpäin. CMS-järjestelmä on kevyen ketterä ja tiimin jäsenet masteroivat CMS:ää vaikka unissaankin.

Eri tiimien jäsenet tekevät työtä sujuvasti keskenään ja virtuaalitiimejä muodostetaan aina tarpeen mukaan. Näin ollen tiimien välisiä raja-aitoja ei ole. Verkkokauppajohtaja varmistaa yksikön motivaation ja työtehon luomalla työskentely-ympäristön, jossa

  • on riittävän isot budjetit suhteessa tavoitteisiin (mm. media- ja kehitysbudjetit)
  • voi tuoda omat mielipiteensä esille pelkäämättä seuraamuksia
  • vastuut ja valtuudet ovat kunnossa ja tiimit ovat itsenäisiä
  • uuden oppiminen ja itsensä kehittäminen mahdollistetaan ja jatkuvaan oppimiseen kannustetaan
  • kannustetaan ja luotetaan
  • autetaan toisia tarpeen mukaan
  • muistetaan välillä pitää myös hauskaa ja annetaan huumorin kukkia
  • ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä, varmistetaan kilpailukykyinen palkkaus

Tällaisella keitoksella varmistetaan kilpailukyky kansainvälisiä verkkokauppoja vastaan!

 

Kirjoittaja Tomi Pyyhtiä on web-analytiikkatiimin päällikkö Keskolla. Hän on aikaisemmin työskennellyt mm. RAY:lla verkkokauppatiimin esimiehenä, sekä digimarkkinoinnin, analytiikan ja verkkokaupan kehityksen päällikkönä SOK:lla.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.