Viestinnän ja markkinoinnin ihmiset, on aika herätä!

Slava Ukraini

Maailman muuttuessa ympärillämme korostuu markkinoinnin ja viestinnän ihmisten rooli.

Siksi tuoreessa MRKTNG-lehden numerossa jatkamme siitä mihin edellisessä numerossa jäimme käsitellessämme Ukrainan sotaa ja yritysten vastuullisuutta. Tällä kertaa kuitenkin sukeltaen asiantuntijoiden avulla syvälle informaatiovaikuttamisen, kyberturvallisuuden ja kriisiviestinnän teemoihin.

Olemme siirtyneet aikaan, jossa markkinointia ja viestintää ei voida punnita vain yhden ihmisen tai yrityksen näkökulmasta, vaan meidän tekijöiden pitää ymmärtää myös toimiemme yhteiskunnallinen ja maanpuolustuksellinen ulottuvuus. Se mikä on Suomen ja läntisen demokratian edun mukaista.

Jos sana ”informaatiosota” vaikuttaa joistakin liioitellulta, voimme käyttää vähintäänkin termiä informaatiovaikuttaminen, jolla meihin koetetaan tällä hetkellä voimakkaasti osua Venäjän suunnalta. Kyse ei ole uudesta ilmiöstä, mutta informaatiovaikuttamisen laajuus ja tavat, joilla sillä tehdään ovat lisääntyneet.

Vaikuttaminen on usein diskreettiä ja ovelasti rakennettua, jolloin sen kohteeksi joutumista tai sen välikappaleena olemista voi olla vaikea erottaa. Kremlin propagandakoneisto puskee niin paksua puppua, että kevyemmät jutut vaikuttavat uskottavilta sen rinnalla. Tästä saimme esimakua koronarokotteen ja -passin vastustajien kautta. Heistä osa on Ukrainan sodan alettua pelannut Venäjän pussiin jakamalla virheellistä tietoa sodan syistä tai kieltämällä venäläisten tekemät sotarikokset Ukrainassa.

Aika harva yritys haluaa kuitenkaan olla venäläisten omaa nimitystä lainatakseni ”hyödyllinen idiootti”, joka tukee Kremlin informaatiovaikuttamisen tavoitteita. Tapa välttää hyödyllisen idiootin rooli on kasvattaa viestinnän ja markkinoinnin tekijöiden osaamista informaatiosodasta, seurata luotettavia medioita sekä varmistaa, että yrityksellä on tukenaan riittävä asiantuntijuus päätöksenteossa.

Meillä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisilla on työkalut kerätä tietoa, ja osaamme analysoida hiljaisiakin signaaleja.

Toukokuun MRKTNG-lehdessä tuomme esiin taitoja ja osaamista, joita uudessa tilanteessa vaaditaan. Näitä pyrimme Marketing Finlandilla myös muussa toiminnassamme tuomaan yrityksiin. Koulutuksemme, työryhmämme, uutiskirjeemme ja neuvontapalvelumme ovat kanavia jakaa tietoa ja nostaa esiin luotettavia kumppaneita.

Meillä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisilla on työkalut kerätä tietoa, ja osaamme analysoida hiljaisiakin signaaleja. Lisäksi hallitsemme keinot, joilla tavoitetaan omien sidosryhmien lisäksi laajat massat. Siksi olemme tällä hetkellä niin tärkeässä roolissa. Tämä onnistuu parhaiten tiivistämällä yhteistyötämme kotimaassa ja kansainvälisesti sekä kehittämällä osaamistamme.

Toivon, että hyvin pian näemme informaatiovaikuttamisen ja kyberturvallisuuden kurssit pakollisena osana viestinnän ja markkinoinnin koulutuskokonaisuuksia. Sitä odotellessa kursseja järjestää Maanpuolustuskoulutus MPK, joka räätälöi toukokuulle oman alamme ammattilaisille tarkoitetun minikurssin.

Toukokuussa julkaisemme Ukraina-merkin, joka on yrityksille tapa avustustyön rinnalla ilmaista tuki ukrainalaisille. Merkkiä on toivottu yritysten ja Ukrainan suurlähetystön suunnalta, ja sitä ovat olleet toteuttamassa Marketing Finlandin lisäksi Suomalaisen Työn Liitto, VaLa ry ja Keskuskauppakamari.

Slava Ukraini!

Riikka-Maria Lemminki
toimitusjohtaja
Marketing Finland

Lue MRKTNG 2-2022 näköislehti

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fourteen − seven =