ICT-alan luovuuden historia ja tulevaisuus

Miljardit ihmiset käyttävät päivittäin Suomessa kehitettyjä teknologioita. Ratkaisumme ovat päätelaitteissa ja puettavassa älyssä mutta suurin osa kuitenkin käyttäjän näkymättömissä tietoliikenneverkoissa ja tukiasemien teknologiaratkaisuissa.

Kun Yhdysvaltojen ”one grand challenge” oli saada ukko kuuhun, oli suomalaisten vastaava haaste mahdollistaa puhelimen käyttö langattomasti liikkuvassa kohteessa. Langaton datasiirto ja satojen muiden ratkaisujen kokonaisuus kruunaavat älypuhelinkokemuksesi.

Teknologiaosaaminen yhdistettynä luovuuteen toivat meille vuosikymmenien hyvinvoinnin.

Aikajakson zenithin saavuttamisen jälkeen luisuimme hetkelliseen alamäkeen. Loimme kuitenkin jäljelle jääneestä teknologisesta osaamisesta uuden tulevaisuuden, jälleen kerran luovuutta ja yksittäisten ihmisten näkemyksiä ja innovatiivisuutta tukien. Syntyi startup-kulttuuri ja tuhansia ja tuhansia uusia teknologiaorientoituneita yrityksiä.

Osaaminen levisi tietoliikenneverkoista, päätelaitteista, puettavasta älystä ja tietoturvasta alustatalouteen, terveyteen, turvallisuuteen, liikenteeseen ja peliteollisuuteen. Uudistimme myös rahoituskulttuuriamme ja yritysten toimintaympäristöjä. Suurin henkinen muutos oli startup-yrittäjän epäonnistumisen hyväksyminen.

Miljardit ihmiset käyttävät päivittäin Suomessa kehitettyjä teknologioita.

Nyt olemme edenneet muutaman vuoden suvenessa. Näkyviä uusia kansallisia avauksia ”one grand challengeista” tai innovaatio- tai yrityskulttuurin ilmiöistä ei ole nähty. Tulevaisuuden trendit ovat kyllä selkeästi nähtävissä, kuten esimerkiksi autonominen vedyllä ja sähköllä kulkeva liikenne tai metaversumin kokemukset, joissa aidon ja digitaalisen maailman raja on huomaamaton.

Ja kaikki nämä globaalit haasteet on toteutettava kestävään kehitykseen perustuen.

Pelikenttä on selvillä ja vaaditaan enemmän luovuutta, jotta voimme kiihdyttää takaisin yhdeksi maailman johtavista innovaatiokeskittymistä. Nokian matkapuhelinten jälkeen sanottiin, ettemme enää koskaan näe samanlaista nousua. Näimme kuitenkin tuhansien startup-yritysten synnyn ja kymmenien päätymisen globaaleiksi toimijoiksi.

Tässä seuraavassa vaiheessa tarvitsemme enemmän kuin koskaan luovuutta. Tulevaisuuden trendit ja teknologiaosaaminen kohtaavat esimerkiksi Luova Työelämä 2030 -hankkeessa, jossa MARKin luotsaamana TIVIA ja muut merkittävät toimijat rakentavat osaltaan Suomen tulevaisuutta.

Janne Mustonen
CEO
Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

LUOVA TYÖELÄMÄ 2030 -hanke

Hanketta johtaa MARK Suomen Markkinointiliitto ry ja se on osa TYÖ2030-ohjelmaa. Kumppaneina hankkeessa ovat Marketing Finland, Teknologiateollisuus, Tivia, Henry, TEK, VTT ja Aalto. Viestintäkumppanina Grundlage. Asiantuntijana hankkeessa toimii Yellow method. Hanke jakautuu vuoden 2022 aikana kolmeen päävaiheeseen: Yksilötason testi, selvitys, mallit ja oppiminen, yritys- ja yhteisötason mallit ja oppiminen, yleiset mallit ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

14 − six =