Keurig Dr Pepper edellyttää 360 päivän maksuaikaa PR-kumppanilta

Sopimusehdot

Keurig Dr Pepper edellyttää toimistokumppaneiltaan sitoutumista 360 päivän maksuaikatauluun.

Kainsainvälinen kuluttajabrändi Keurig Dr Pepper etsii parhaillaan PR toimistoa USA:ssa. Erikoiseksi kilpailutuksen tekee se, että yritys edellyttää tulevalta kumppaniltaan 360 päivän maksuehtoa. Niitä toimijoita jotka eivät pysty sitoutumaan talousehtoihin, ei huomioida kilpailutuksessa.

Keurig Dr Pepperin brändejä ovat mm. Dr Pepper, 7up, Canada Dry, Sunkist, Schweppes ja Snapple. Lisäksi se hoitaa kahvipuolta Cinnabon, Krispy Kreme, McDonalds ja Newman’s Own Organics brändeille.

Markkinoinnin ja viestinnän alalla 360 päivän maksuehtoja pidetään vaarallisena alan kehitykselle, ja luovien toimistojen globaali edunvalvoja VoxComm sekä eurooppalaisten toimistojen edunvalvoja EACA ovat koettaneet vaikuttaa maksuehtojen kohtuullistamiseen. He ovat kuitenkin tänään tiedottaneet epäonnistuneista neuvotteluista koskien Keurig Dr Pepperin toimistoyhteistyölle ilmoittamia ehtoja. Toimistojen edunvalvontajärjestöt pitävät vaarallisena kehityskulkuna, että toimistojen pitäisi jatkossa toimia asiakkaidensa markkinoinnin ja viestinnän budjettien pankkeina.

Myös mainostajia edustava World Federation of Advertisers, joka edustaa mainonnan ostajia, on ottanut kantaa tapaukseen. He muistuttavat, että on myös ostajan etu, että toimisto voi tarjota asiakkaalle parhaat luovat osaajat, mikä vaarantuu, jos maksuehdot eivät ole kunnossa. Meneillään oleva kilpailutus on myös ristiriidassa sen kanssa, että Keurig Dr Pepper kertoo verkkosivustollaan olevansa sitoutunut tasa-arvon edistämiseen ja suosivansa vähemmistöryhmien omistamien toimistojen käyttöä. Usein nämä toimistot ovat kuitenkin pieniä, eikä näillä ole mahdollisuutta osallistua kilpailutuksiin, joissa maksuehdot ovat 360 päivän mittaisia.

Myös Marketing Finland pitää 360 päivän ehtoja täysin kohtuuttomina, ja liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki kannustaa yrityksiä vastuullisiin kumppanisuhteisiin.

”Yritykset voivat keskenään sopia yhteistyön ehdoista ja muodoista, mutta tuntuu kohtuuttomalta, että mainos-, viestintä- tai PR-toimiston pitäisi toimia yrityksen pankkina. Etenkin tällaisessa taloudellisessa tilanteessa, jossa moni toimisto kamppailee taloudellisten haasteiden kanssa, on mainostajalta vastuullisempaa rakentaa malleja, joissa turvataan myös kumppanin taloudellinen tilanne. Laskuilla toimistot maksavat henkilöstön palkat, eikä mainostaja ei voi odottaa saavansa parhaita tekijöitä, jos laskut eivät tule ajallaan.”

Lemminki ei usko, että Suomessa nähdään vastaavaa toimintaa.

”Suomalaiset yritykset toimivat pääsääntöisesti vastuullisesti suhteessa kumppaneihinsa. Tästä esimerkkinä on mm. Nordea, joka maksoi koronakriisin aikana pienempien yrityksen laskut ennen eräpäivää. Moni mainostajista myös piti koronan aikana mainonnan entisellä tasollaan, koska tiesi sen vaikuttavan suoraan toimistokumppanin selviytymiseen. Kotipizza esimerkiksi käytti omaa mediatilaansa ja mainonnan tekokapasiteetiaan nostaakseen pienempiä pizzerioita esiin mainonnalla. Suomessa asenne on, ettei kaveria jätetä hädän keskellä.”

Lue tästä VoxComm tiedote 29.11.2022, joka sisältää myös mainostajien edunvalvojien World Federation of Advertisers (WFA) ja Association of National Advertisers (ANA) aiemmat kannanotot kohtuullisista yhteistyön muodoista.

Pyysimme kommentteja jäsentoimistoiltamme:

”Tulokselliseen ja kunnioittavaan kumppanisuhteeseen kuuluu tasavertaisuus. Vastuullisuus koskee molempia osapuolia: asiakas tarjoaa toimistolle parhaat edellytykset onnistua, ja toimisto täyttää asiakkaan toiveet ensiluokkaisella tavalla. Esimerkkinä tästä voisi olla vaikkapa korkean osaamisen ylläpitäminen. Tämä vaatii jatkuvia investointeja asiakasta palveleviin konsultteihin. Lopputulos näkyy asiakkaan viivan alla, kun on pystytty tekemään vaikuttavaa viestintää.

Ajatus siitä, että toimisto – jossa suurin ja samalla tärkein pääoma ovat asiakasta palvelevat ihmiset – toimisi asiakkaan pankkina, on perin merkillinen ja suorastaan kumppanisuhdetta loukkaava ajatus.”

-Taru Nikulainen, perustaja, partneri, Brunnen Communications

”Maksuajat ovat osa asiakkaan ja toimiston yhteistyön eettistä ja vastuullista tasoa, samaan tapaan kuin vaikkapa realistiset odotukset suhteessa budjetteihin. Olen vahvasti sitä mieltä, että epäeettisesti ja vastuuttomasti toimivat korporaatiot pitää pysäyttää, eikä ryhtyä niiden vastuullisuuskilven kiillottajaksi. Kestävä yhteistyö voi rakentua vain yhteisesti hyväksytylle arvopohjalle.

Maksuaikojen pidentyminen on ollut jo useiden vuosien ajan vahva trendi, ja kansainvälisten suuryhtiöiden ohella yhä pidempiä maksuaikoja vaativat myös monet suomalaiset organisaatiot. On selvää, että kyse on oman maksuvalmiuden ylläpitämisestä palveluntarjoajien kustannuksella, ja on yhtä selvää, että tällä toimintatavalla mahdollisten palveluntarjoajien joukko pienenee. Pidemmällä tähtäimellä en näe kehityksen olevan kenenkään etu.

Meillä on sopimuspohjassa 14 päivän maksuehto, ja iloksemme meillä on asiakkaita, joille tämä on yhä ok. Samaan aikaan meillä on myös asiakkaita, joiden maksuajat ovat 60-80 päivää, jopa siten, että laskun työstä saa lähettää kvartaaleittain jälkikäteen. Vaikka näissä ollaan kaukana 360 päivästä, tällaistenkin asiakkaiden palveleminen vaatii vahvaa kassaa. Toimistot eivät ole pankkeja, eikä asiakkaiden rahoittaminen ole niiden tehtävä.”

-Juha Frey, toimitusjohtaja, Netprofile

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

five × 5 =