Aika takoa rautaa uusilla työkaluilla

Midjourney-kuvitus

Generatiiviset tekoälyt markkinoinnin ja viestinnän apuna.

Tekoälyn ei pitäisi olla markkinoinnille enää mikään uusi asia, sillä käytännössä sitä on hyödynnetty ainakin välillisesti jo vuosia.

Onkin hyvä muistaa, että esimerkiksi hakukoneet ja sosiaalisen median alustat ovat jo pitkään olleet käytännössä suosittelutekoälyjä. Tästä huolimatta markkinointi ja viestintä ovat uuden äärellä, sillä varsinkin kuluneen vuoden aikana ns. luonnollista kieltä ymmärtävät generatiiviset (uutta tekevät) tekoälyt ovat muuttaneet monen markkinoijan työnkuvaa merkittävästi ja pysyvästi. Muutos tulee jatkumaan kiihtyvällä tahdilla vastakin.

Generatiiviset tekoälyt antavat ennennäkemättömiä mahdollisuuksia luoda vaikuttavaa sisältöä ja tehostaa toimintaa. Tässä artikkelissa esittelen muutaman kiinnostavan generatiivisen tekoälyn, joista uskon olevan hyötyä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille. Artikkeli on myös kirjoitettu hyödyntäen ChatGPT-4-tekoälyä, jota itse käytän sujuvasti päivittäin monenlaisiin eri tekstin tai tiedon käsittelyn tehtäviin.

ChatGPT (GPT-4)

ChatGPT on OpenAI:n kehittämä tekoälymalli, jossa kuukausimaksulla on käytössä sen parempi versio: GPT-4. Sen voimin ChatGPT voi auttaa ja tehostaa monia tehtäviä osaavan ohjastajan, eli promptaajan, käsissä. Tyypillisiä käyttökohteita ovat esimerkiksi:

  • Tutkimus: ChatGPT:llä voi analysoida melko laajoja tekstimääriä nopeasti ja tarjota oivalluksia markkinatrendeistä, kuluttajien mieltymyksistä ja kilpailijoiden strategioista ilman, että käyttäjän täytyy olla data scientist tai insinööri.
  • Ideointi: ChatGPT voi antaa uusia ideoita markkinointikampanjoille, tuotekehitykselle tai asiakasviestinnälle. On hyvä muistaa, että myös tekoälyn kanssa työskenneltäessä hyvään lopputulokseen vaaditaan hyvä brief.
  • Sisällön ja mainosten tuotanto: GPT-4 pystyy tuottamaan myös korkealaatuista, kiinnostavaa ja relevanttia sisältömarkkinointia. Sitä voi käyttää luomaan esimerkiksi blogikirjoituksia, artikkeleita, sosiaalisen median julkaisuja, otsikoita, käsikirjoituksia ja aikataulupohjia.
  • Sähköpostiviestien kirjoittaminen: ChatGPT voi auttaa luomaan tehokkaita sähköpostiviestejä pienelläkin inputilla, esimerkiksi kirjoittamalla sisällön ranskalaisilla viivoilla ja sitten pyytämällä ChatGPT:tä muotoilemaan niiden pohjalta sähköpostin.

Erityisesti kannattaa pitää silmällä Microsoftin Copilot-tekoälyä: ennakkotietojen mukaan se tulee integroitumaan kaikkiin Office-ympäristön työkaluihin tehostaen merkittävästi monia rutiinitehtäviä.

Google julkaisi Bard-tekoälynsä 10.5.2023 käyttöön yli 180 maassa. Valitettavasti Suomi tai muut EU-maat eivät olleet näiden maiden joukossa. Näin ollen ei tällä hetkellä ole mahdollista antaa arviota Bardin hyödyistä Workspace-ympäristössä. Pysyessään linjaus tulee varmasti lisäämään kiinnostusta Copilotia kohtaan Euroopassa.

Midjourney

Midjourney on vielä varsin tuore generatiivinen kuvatekoäly, joka on kehittynyt nopeasti. Se tarjoaa helppokäyttöisyyttä, korkeaa laatua ja monipuolisuutta erilaisten kuvien luomisessa. Midjourneyn heikkoutena on vielä toistaiseksi rajalliset mahdollisuudet jatkotyöstää kuvia, eikä se vielä sovellu kuvittamaan ihan mitä tahansa. Puutteistaan huolimatta Midjourney on ehdottomasti tutustumisen arvoinen ja muutaman kymmenen euron kuukausihintaansa nähden huikea työkalu.

Tämän artikkelin kuvitukset on tehty Midjourneyn 5.1-versiolla.

Kuvitukseen on käytetty Midjourneyn versiota 5.1, promptina: ”realistic portrait photo of a man who has a beard and looks like the nerd face emoji.”

Stable Diffusion

Stable Diffusion on avoimen lähdekoodin generatiivinen ja nopeasti kehittyvä tekoäly. Sen avulla markkinoijat voivat tehdä jo nyt erittäin järeää ja monipuolista kuvakäsittelyä, mikä oli aiemmin mahdollista vain ison budjetin projekteissa. Stable Diffusionin heikkous on asennuksen ja käytön vaikeus. Mielestäni sen opettelu on silti vaivan arvoista jokaiselle tosissaan kuvien kanssa paljon töitä tekevälle.

Runway

Runway on videokäsittelyyn erikoistunut tekoälyjen tuoteperhe. Sen tuleva uusi Gen-2-versio mahdollistaa videokuvan luomisen tekstistä, vaikkakin vielä epätarkasti ja epärealistisesti. Kehitys on kuitenkin nopeaa, ja tulevaisuudessa voimme odottaa korkealaatuisempia text2video-videoita. Tätä kirjoittaessa Runway Gen-2:sta ei ole vielä mahdollista kokeilla ilman erillistä pääsyä beta-testiin.

  • Aiemman Gen-1-mallin video-2-video ominaisuutta ja muita kuvaominaisuuksia voi testata täällä

Dall-E 2

Dall-E 2 on OpenAI:n kuvatekoäly, joka toimii helposti selaimessa. Tulevaisuudessa sen kehitys varmasti hyötyy OpenAI:n taustasta. Dall-E 2:n tämänhetkisenä heikkoutena on kuitenkin visuaalisen laadun jääminen kauas Midjourneyn ja (osaavissa käsissä käytetyn) Stable Diffusionin taakse. Päivitysversiot voivat kuitenkin muuttaa tilannetta nopeasti, joten myös Dall-E:n kehitystä kannattaa seurata.

AIVA

AIVA on tekoälypohjainen säveltäjä, joka luo musiikkia erilaisiin tarpeisiin, kuten mainosvideoihin ja sosiaalisen median sisältöihin. AIVA:n avulla markkinoijat voivat luoda uniikkeja ja ammattimaisia äänimaailmoja, jotka tekevät sisällöstä entistä mieleenpainuvampaa. AIVA toimii hieman eri tavalla kuin tässä artikkelissa esitellyt muut generatiiviset tekoälyt, sillä sitä ohjataan tekemällä musiikillisia valintoja käyttöliittymässä annetuista vaihtoehdoista.

Grammarly Go

Grammarly on ollut englannin kielellä työskenteleville jo pitkään loistava oikolukutyökalu. Sen käyttö kannattaa aloittaa, koska useat luonnollista kieltä ymmärtävät generatiiviset tekoälyt tuottavat parhaita tuloksia englanniksi promptaten, ja osa hyvää promptausta on oikeakielisyys.

Grammarly Go on sovelluksen uusi tekoälyominaisuus. Se auttaa esimerkiksi muokkaamaan nopeasti tekstien sävyä, selkeyttä ja pituutta sekä tarjoaa vaihtoehtoisia ilmaisuja ja ideoita. Grammarly Go:n esimerkki vastauksesta geneeriseen uutiskirjeeseen:

Sender’s intent (Grammarly Go:n yhteenveto sähköpostista)
The sender wants to promote their curated video collections and offers. They would like you to explore their website and potentially make a purchase using their discount code. The sender sounds promotional.
Decline the offer and thank them for the information (valittu vastaustyyppi)
Hi, Thank you for the information about your offer. While I appreciate the opportunity, I have decided to decline at this time. However, I will keep your company in mind for any future projects. Best regards, Jukka

Druid.ai

Lopuksi haluan nostaa esille myös suomalaista tekoälyosaamista. Druid.ai on Brailava Oy:n monipuolinen tekoälykokonaisuus, joka kuvaa olevansa ”The Marketer’s AI Toolbox”. Sain tätä artikkelia kirjoittaessa mahdollisuuden kokeilla Druidia, josta löysin nopeasti ison määrän ominaisuuksia markkinoinnin eri tarpeisiin, mm. ideoinnista brändäykseen, kuvien tuotantoon ja sosiaalisen median postausten kirjoittamiseen.

Testini pohjalta on vielä vaikea arvioida Druidin sisältöjen soveltuvuutta tositoimissa, mutta kuvapuolella näyttäisi olevan vielä kehittämisen varaa. Ensivaikutelma oli kuitenkin positiivinen siksi, että Druidin käyttöliittymä lähestyy markkinoijan arkea varsin käytännönläheisesti.

  • Ohjelman soveltuvuutta omaan käyttöön voi arvioida varaamalla esittelyajan tai ottamalla käyttöön viikon ilmaisen testiversion täällä

Yhteenveto

Elämme kiinnostavia aikoja generatiivisten tekoälyjen ansiosta. Ne tarjoavat huikeita mahdollisuuksia niin strategisen, luovan, brändillisen kuin taktisenkin markkinoinnin parissa. On vain ajan kysymys, koska nämä luonnollista kieltä ymmärtävät tekoälyt ovat perusvaatimus ja -työkalu jokaiselle markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiselle.

On kuitenkin virheellistä olettaa, että nämäkään tekoälyt toimisivat vain ”nappia painamalla”. Kaikilla tekoälyillä on myös edelleen rajoituksensa, ja ne voivat muuttua nopeastikin päivitysten myötä. Jatkuva uuden opiskelu on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää. Kehityksen nopeus pitää huolen siitä, että ainakaan aika ei tule käymään pitkäksi.

Luonnollisesti tämä tarkoittaa myös työnkuvien muuttumista, mutta näinhän maailma toimii – uusi syntyy aina vanhan päälle.

Teksti: Jukka Niittymaa

Jukka Niittymaa on luova toimisto Sherpan Head of AI & Innovations ja ”luova nörtti, joka tajuaa bisnestä”. Tekoälystä Jukka on kirjoittanut henkilökohtaiseen blogiinsa ja LinkedIniin jo vuosia. Kirjoituksia löydät esimerkiksi täältä.

Artikkeli on julkaistu MRKTNG-lehdessä 2-2023

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

thirteen − 13 =