EU:n Digital Services Act etenee

Euroopan unionin digitaalisia palveluita koskeva lainsäädäntöhanke Digital Services Act (DSA) koskee verkossa tapahtuvaa liiketoimintaa ja kilpailua sekä verkon käyttäjien oikeuksia, ja sitä kautta myös markkinointia ja viestintää.

Laki tulee vaikuttamaan digialustojen kuten YouTuben ja Facebookin toimintaan mm. edellyttämällä niiltä vastuuta jaetuista sisällöistä.

Tuoreessa komiteamietinnössä (Internal Market and Consumer Protection Committee, IMCO) DSA-lakihankkeeseen ehdotettiin myös mainontaan ja markkinointiteknologioihin vaikuttavia lisäyksiä. Ne koskevat mm. mainonnan läpinäkyvyyden lisäämistä – eli kerrotaan esimerkiksi kuka maksaa mainoksen – sekä mainonnan kohdentamista (ehdotusten sisältö tarkemmin).

Euroopan parlamentin vasemmistoryhmittymä S&D ehdottaa tiukempia toimenpiteitä esimerkiksi mainonnan kohdentamiseen ja kuluttajien tekemiin opt-in / opt-out -valintoihin kuin keskustaoikeistolainen EPP-ryhmä, joka luottaa siihen, että lisääntyvä läpinäkyvyys tuo riittävästi parannuksia kuluttajien asemaan. Osa mepeistä esittää toimenpiteitä, joilla estetään mainonnan joutuminen laittomille sivustoille, joilla voidaan rahoittaa mm. rikollista toimintaa.

Euroopan komissio käsittelee lakiehdotusta ja siihen tehtyjä lisäysehdotuksia jo lähiviikkoina. IMCO- raportista äänestetään syyskuussa. DSA:n arvioidaan toteutuvan aikaisintaan ensi keväänä.

Lähde: WFA

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twelve + five =