EU:n uusi suunnitelma muuttaa disinformaation torjunnan vapaaehtoisen toimintaperiaatteen pakolliseksi

Euroopan unioni on ottamassa merkittävän askeleen disinformaation torjunnassa.

Toukokuun 22. päivänä 2024 EU-komissio kokoontui ylimääräiseen istuntoon, jossa keskusteltiin EU:n vuonna 2018 luodun disinformaation vastaisen toimintaperiaatteen muuttamisesta pakolliseksi käytännesäännöstöksi osana uutta Digipalvelulakia (DSA).

Käytännesäännöstön muutos

Alun perin vapaaehtoisena aloitteena käynnistetty disinformaation vastainen toimintaperiaate on pyrkinyt vähentämään verkkoon leviävää väärää tietoa ja lisäämään läpinäkyvyyttä teknologiayritysten ja alan toimijoiden keskuudessa. Muutos pakolliseksi käytännesäännöstöksi tuo mukanaan tiukat vaatimukset ja sanktiot, mikä tekee noudattamisesta entistä kriittisempää.

EU-komissio on suunnitellut tarkkaa prosessia, jossa nykyinen vapaaehtoinen koodi muutetaan pakolliseksi. Tärkeitä lisäyksiä, kuten auditoinnin, mainostietokantojen ja datan saannin selventäminen, lisätään käytännesäännöstön johdantoon. Nämä muutokset selventävät DSA:n ja uuden säännöstön välistä yhteistyötä.

Komissio on pyytänyt erityistä palautetta ehdotetuista muutoksista. Palautteen tulee olla perillä viimeistään 10. kesäkuuta, ja se tulee toimittaa palautelomakkeen kanssa suoraan komissiolle. Tämä palaute auttaa muovaamaan lopullista käytännesäännöstöä, ja allekirjoittajien on vahvistettava tukensa muutoksille DSA:n mukaisesti.

Seuraava täysistunto pidetään 30. toukokuuta, jossa käsitellään saatuja kommentteja ja ehdotuksia.

Miksi tämä on tärkeää?

Disinformaation vastainen taistelu on olennainen osa ihmisoikeuksien suojelemista, sillä väärän tiedon leviäminen voi vaikuttaa yksilöiden kykyyn tehdä tietoon perustuvia päätöksiä ja osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan. Vapaaehtoisista toimista pakollisiin käytännesääntöihin siirtyminen on merkittävä askel, joka auttaa varmistamaan, että toimenpiteet disinformaation torjumiseksi ovat yhtenäisiä ja tehokkaita.

EU:n pyrkimys muuttaa disinformaation vastainen toimintaperiaate pakolliseksi käytännesäännöstöksi kuvastaa sitoutumista luomaan turvallisempi ja vastuullisempi digitaalinen ympäristö kaikille kansalaisille.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Riikka-Maria Lemminki

Riikka-Maria Lemminki on Marketing Finlandin toimitusjohtaja.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Toimitusjohtaja, pääkirjoitus
Tutustu kirjoittajaan

Juridiikka, Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twelve − five =