Italia kielsi uhkapelien mainonnan

Ensimmäisenä eurooppalaisena maana Italia on kieltänyt kaiken uhkapelimainonnan.

Kielto koskee mainontaa televisiossa, radiokanavilla ja verkossa. Uhkapelifirmojen lisäksi kielto koskee uhkapeleihin liittyvien tuotteiden ja palvelujen mainontaa. Urheiluseurat ja tapahtumat eivät jatkossa saa myöskään tehdä sponsorointi- tai promootiosopimuksia uhkapeliyritysten kanssa.

Italian hallituksen lokakuussa 2015 julkaiseman raportin mukaan peräti 1,3 miljoonaa italialaista kärsii peliriippuvuudesta ja sen aiheuttamista ongelmista.

Kielto on taloudellinen isku jalkapallon pääsarjalle Italiassa, koska yli puolella sarjassa pelaavista joukkueista on voimassa olevia sopimuksia uhkapeliyritysten kanssa. Laki vaatii vielä parlamentin vahvistuksen.

Lähde: Resumé, Markkinointi&Mainonta

 

Lähetimme Veikkaukselle kaksi aiheeseen liittyvää kysymystä:

Onko pelialan mainonnan ja toiminnan rajoittaminen kansainvälisesti lisääntymässä?

Pekka Ilmivalta, Veikkauksen laki- ja hallintojohtaja:

”Italian tekemä rahapelien markkinointia rajoittava linjaus ei edusta alalla voimistuvaa virtausta, eikä mainonnan tai toiminnan rajoittaminen näytä olevan kansainvälisesti lisääntymässä. Globaalisti ehkä jopa päinvastoin, kun otetaan huomioon Yhdysvaltojen liberalisointikehitys.”

Miten Veikkaus toteuttaa vastuullisuutta markkinoinnissaan?

Suvituuli Tuukkanen, Veikkauksen brändi- ja markkinointijohtaja:

”Veikkauksen markkinointia ohjaavat markkinointiviestinnän vastuullisuusperiaatteet. Näillä varmistetaan, että pelejä ja pelaamista markkinoidaan kestävällä ja vastuullisella tavalla. Erityisen haitan peleistä Veikkaus antaa vain kattavasti tuote- ja pelikohdeinformaatiota. Mutta omissa pelipaikoissa em. tuotteiden mainonta on vapaampaa. Pelien markkinointia ei kohdisteta alaikäisille.

Veikkauksen markkinointia ohjaavat vastuullisuusperiaatteet löytyvät avoimesti yhtiön verkkosivuilta.

Sen lisäksi, että Veikkauksella on omat markkinointiviestinnän vastuullisuusperiaatteet, markkinointia valvoo myös viranomainen.

Viime vuoden aikana Veikkaus hyödynsi markkinoinnin ja mainonnan keinoja myös rahapelaamisen vastuullisuuden esiintuomisessa. Pelaa maltilla -konsepti keskittyi nostamaan esiin vastuullisuustyökaluja, joilla pelaaja voi hallita omaa rahapelaamistaan. Työkalujen avulla Veikkauksen etuasiakas asettaa ennen ensimmäistä rahansiirtoa rahansiirtorajat vuorokausi- ja kuukausitasolle pelitililleen. Rahansiirtorajat ovat asiakkaan itse valitsemat summat, jotka hän voi enintään siirtää pankkitililtä pelitilille vuorokaudessa ja kuukaudessa.

Verkkopelaamisessa nopearytmisiä pelejä pelaavan (kasinopelit, pöytäpelit, eBingo, nettiarvat, Syke, Pore, Matkapeli ja Virtuaalivedot) tulee asettaa pelaamiselle tappiorajat vuorokausi- ja kuukausitasolle. Verkkopelipalvelun aikamuistuttaja muistuttaa ajankäytöstä 60 minuutin kuluttua palveluun kirjautumisesta. Lisäksi tarjoamme asiakkaillemme mahdollisuuden tarkastella pelihistoriaansa pelitilin yhteenvedosta, mistä löytyy  kaikkien pelattujen pelien, niin netissä kuin myyntipaikoissakin Veikkaus-kortilla pelatut pelit, häviöt, voitot ja palautusprosentit.

Pelaa maltilla -konseptin lisäksi Ilo on suojelemisen arvoista -digimainonnalla haluttiin vaikuttaa kuluttajien mielikuviin siitä, että vastuullinen pelaaminen on pelaajan kannalta järkevää.”

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

nineteen − 10 =