Markkinoinnin johtamisen tulevaisuus

Markkinointijohtoon haetaan nyt loistavilla viestintä- ja kommunikaatiotaidoilla varustettuja ihmisiä, jotka ovat kaikkien alojen osaajia, mutta eivät välttämättä minkään alan spesialisteja.

Ilmiöstä käytetään maailmalla nimeä ”unicorn marketer”, koska odotukset ovat kohtuuttomia yhdelle ihmiselle.

Maailman markkinoijien järjestö WFA on ilahduttanut meitä tutkimuksella, jonka mukaan tulevaisuuden markkinointijohtajan tulee hallita suvereenisti niin tekniikka, data kuin luovuus. Tämän lisäksi tulee olla taitava ihmisten kanssa ja päällikkö, joka osaa johtaa eri sukupolvien ja kulttuurien henkilötyyppejä kutakin omalla tavallaan.

Vain tällä reseptillä menestystekijöistä tärkein, eli asiakaskokemus saadaan vastaamaan yleisön alati kasvavia odotuksia.

Ja hei, tässä puhuttiin vain sisäisestä kompetenssista. Myös muutama ympäristön muuttuja tulisi vielä huomioida.

Pitää tehdä enemmän vähemmällä. Pitää pysyä tekniikan kehityksessä mukana. Eikä brändin merkityksellisyyttä voi liikaa korostaa näinä aikoina, joina kuluttajan odotukset muuttuvat nopeasti.

Sinun tulee kyetä selviämään pienenevistä markkinointibudjeteista, sillä luonnollisesti markkinointi on ensimmäinen asia, mistä leikataan. Yleinen väärinkäsitys kun organisaatioissa on se, että digitaaliset kanavat ovat yhtä tehokkaita kuin muut, mutta vain maksavat vähemmän.

Deal with it!

Digitaalisten kanavien nopeus ja runsaus ajavat tekemään markkinointia lyhyen aikavälin tuloksilla. Miten tehdä mielikuvamarkkinointia ja rakentaa brändiä, kun kampanjoiden onnistumista mitataan sillä, paljon kauppa kasvoi välittömästi?

Asiakkaat odottavat samanaikaisesti paljon sekä tuotteelta että ostokokemukselta. Toki sinun tulee sovittaa nämä kaikenlaisiin muutoksiin markkinoilla ja trendeissä.

PS. Muistathan onnistua!

Lue koko artikkeli haastatteluineen tuoreesta MRKTNG-näköislehdestä.

Haastateltavina:
– Markkinointijohtaja Mariell Toiger, Paulig
– Markkinointijohtaja Raja Rajamannar, Mastercard
– Myynti- ja markkinointijohtaja Marko Manninen, Acon Finland

Teksti: Paula Harmaala

—–

WFA selvitti millaisia ovat markkinointijohtajan keskeiset osaamisalueet ja haasteet, sekä miten alkaneella vuosikymmenellä varmistetaan tuloksellinen markkinointi.

Selvitykseen osallistui alkuvuodesta kaikkiaan 700 markkinointijohtajaa 30 eri maassa. Keskeisinä haasteina vastauksissa nousivat seuraavat kolme osa-aluetta:

  • Taloudellinen paine, on tehtävä enemmän mutta pienemmin voimavaroin
  • Teknologiset vaatimukset, nopeassa kehityksessä on pysyttävä mukana
  • Kuluttajien voimistuneet odotukset – koskien myös brändien vastuullisuutta

Tutkimusyhteenvedosta selviävät markkinointijohtajien nykyiset vastuualueet sekä heidän odotuksensa markkinoinnin haasteista viidelle seuraavalle vuodelle. Lähitulevaisuuden osa-alueista kärkeen nousivat seuraavat (suluissa vastausten osuus).

  • Vastuullisuus (80 %)
  • Digimarkkinoinnin teknologiat ja digitaaliset alustat (77 %)
  • Datan eettisyys (74 %)
  • Data-analytiikka (73 %)
  • Asiakaskokemus (72 %)
  • Innovaatiot (68 %)
  • Brand purpose (65 %)

Tutkimusraportin ”yksisarvinen markkinoija” viittaa lähes mahdottomaan tilanteeseen, jossa yksi henkilö voisi hallita onnistuneesti useita markkinoinnin osa-alueita.

Katso videotiivistelmä tuloksista alla.

 

Markkinoijan tavoiteprofiili

WFA:n tuoreessa kyselyssä (Marketing Operations Survey Results, huhtikuu 2020) tutkittiin markkinoinnin roolia ja näkymiä 30 globaalissa suuryrityksessä. Yhtenä selvityksen tuloksena saatiin markkinoijan tavoiteprofiili:

 

Lähde: WFA

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

six + seventeen =