Ohjeita vastuulliseen markkinoinnin ostamiseen

Emmehän halua, että Suomi pysähtyy? Nyt jos koskaan vastuullisuutta on jatkaa markkinointia, sillä huonoina aikoina markkinaosuudet jaetaan uudelleen.

Kun pyörät lähtevät taas pyörimään, kauppa käy niillä, jotka pitivät itsensä huonoina aikoinakin asiakkaan mielessä.

Jos yritykselläsi ei ole akuuttia taloudellista hätää, ota poikkeuksellisesta tilanteesta hyöty irti. Voit helposti voittaa markkinoiden huomion ja kantaa vastuusi siitä, että yhteiskunta pyörii. Brändin rakentaminen on nyt edullisempaa kuin koskaan.

Marketing Finlandin Koronakriisin vaikutus markkinointibudjetteihin -selvitys paljasti, että yli 70 prosenttia yrityksistä on leikannut tai leikkaa markkinoinnin budjettiaan vuonna 2020. Niin myös ne yritykset sekä julkiset organisaatiot, joilla ei siihen olisi edes tarvetta.

Tällä on iso vaikutus kotimaisiin markkinoinnin palvelutarjoajiin sekä freelancereihin. Suomalaisen markkinoinnin ekosysteemin toimivuus ja elinvoimaisuus on tärkeä koko alan ja kaikkien yritysten kannalta. Haluammehan varmistaa, että työpaikat säilyvät ja että ostajat saavat rahoilleen vastineeksi laadukasta osaamista ja markkinointia.

Marketing Finland sekä Markkinoinnin ja luovuuden liitto MTL listasivat asioita, joilla markkinointi- ja viestintäpalvelujen ostajat voivat vaikuttaa markkinointiosaamisen hyvinvointiin positiivisesti.

Maksathan laskut ajallaan

Vastuullinen ostaja maksaa laskunsa ajallaan. Useat yritykset maksavat tässä tilanteessa laskut jopa välittömästi ne saatuaan. Jos oma kassavirtasi ei mahdollista laskujen maksua eräpäivään mennessä, kerro siitä avoimesti kumppanillesi sekä sovi uudesta maksuaikataulusta. Useimmat toimistot ovat yrittäjävetoisia eikä niillä ole isoa puskuria.

Kerro muuttuneesta tilanteesta ja budjetista

Kerrothan kumppanillesi avoimesti, mikä tilanne yrityksessäsi on sekä millaisia bisneshaasteita olette kohdanneet. Luottamuksen ylläpitämiseksi ja parhaan palvelun saamiseksi toimistokumppanisi täytyy olla ajan tasalla.

Onko markkinointibudjettiin tullut muutoksia? Onko talouden hidastumisella ollut vaikutusta yrityksesi markkinointiresursseihin? Millaisia toiveita yrityksessäsi on markkinointiviestinnälle tulevaisuudessa?

Saat sinulle sopivia ratkaisuehdotuksia, jos kumppanisi ymmärtää liiketoimintaasi sekä sen muutoksia.

Ajasta uudelleen ja siirrä

Sen sijaan, että perut ennakkoon sovittuja kampanjoita, muuta niitä mieluummin tai ajasta uudelleen. Vastuullinen ostaja ei panikoi, vaan analysoi tilanteen sekä tekee toipumissuunnitelman yhdessä kumppaninsa kanssa. Muista, että kumppanisi on varannut omat resurssinsa sinun suunnitelmiesi pohjalta. Ethän käytä kriisiä tekosyynä siirtää asioita.

Suunnittele markkinointia ennakkoon loppuvuodelle

Vahvista suhdettasi kumppaniisi suunnittelemalla yhdessä tulevaisuutta. Ratkaisukeskeinen ja yhteinen suunnittelu varmistaa yhteistyön toimivuuden loppuvuonna sekä auttaa kumppaniasi ennakoimaan omia resurssitarpeitaan sekä kassavirtaansa.

Aloita syksyn suunnittelu jo nyt. Muista myös se, että maailma alkaa turtua koronauutisointiin ja etätyövitseihin. Muutkin asiat alkavat kiinnostaa.

Mieti markkinointi uusiksi ja tee ketteriä kokeiluja

Jos markkinointisi ei tunnu nyt toimivan, ei se tarkoita sitä, ettei markkinointi toimi. Ihmiset ovat etätöiden ja lisääntyneen kotona olemisen myötä siirtyneet eri kanaviin ja toimivat nyt eri tavalla. Kun tilanne laukeaa, purkautuu patoutunut kysyntä nopeasti. Niiltä ostetaan, jotka markkinoivat.

Kysy Marketing Finlandilta tietoa markkinoiden muutoksesta ja ota oma kumppanisi mukaan ideoimaan paremmin uuteen maailmaan sopivaa markkinointia. Testaa ketterien kokeilujen avulla, millainen markkinointi sinulle sopii ja löydä uusi menestysreseptisi.

Tukeudu asiantuntijoiden apuun

Markkinointi- ja viestintätoimistot ovat oman alansa asiantuntijoita, joilla on kokemusta sekä näkemystä markkinointiviestinnästä myös kriisitilanteissa. Hyödyntämällä asiantuntijoiden apua, innovoimalla yhdessä jo suunnitteluvaiheessa vältät monta sudenkuoppaa. Voit pyytää Marketing Finlandilta apua juuri oikeanlaisen asiantuntija-avun löytämiseksi.

Toimi vastuullisesti myös omalle yleisöllesi

Muista, että myös oma yleisösi odottaa nyt yritykseltäsi vastuullisuutta sekä vuorovaikutusta. Jos yrityksesi arvoihin kuuluu asiakaslähtöisyys, osoita se viestinnällä ja konkreettisilla teoilla. Hiljaa oleminen ei ole asiakaslähtöistä, vaikka kauppa kävisi kuumana. Markkinointikumppaniltasi sekä Marketing Finlandilta saat ideoita ja apua vastuulliseen markkinointiin.

Käytä hankerahat

Jos yrityksellesi on myönnetty ennen koronavirusta tai sen jälkeen tukea viestinnän toteuttamiseen, käytä ne nyt. Toteuta projektit suunnitelmien mukaan. Elämä jatkuu.

Mieti millainen vaikutus kumppani- ja mediavalinnoilla on omalle alueellesi

Ostovalinnoillasi vaikutat Suomen ja oman alueesi talouteen. Solmiessasi uusia sopimuksia tai suunnitellessasi medianäkyvyyttä, mieti mikä on valintojesi vaikutus alueelliseen kehitykseen.

Marketing Finlandin ja MTL:n yhteinen tahtotila on, että rattaat pyörivät. Jos vain voit, jatka markkinointia. Toive koskee myös julkisia organisaatioita, jotka ovat huolestuttavan paljon siirtäneet tekemistään, vaikka siihen ei ole erityistä syytä.

Ole esimerkillinen markkinoinnin ja viestinnän palvelujen ostaja. Näytetään toiminnallamme mallia muille: ei pysäytetä yhteiskuntaa siellä, missä toiminta voi jatkua. Juuri nyt se on tulevaisuutemme kannalta elintärkeää.

MARKETING FINLAND
Riikka-Maria Lemminki
toimitusjohtaja

MARKKINOINNIN, TEKNOLOGIAN JA LUOVUUDEN LIITTO MTL
Tarja Virmala
toimitusjohtaja

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *