Tupakkayhtiöt joutuvat muuntautumaan – yhtenä ratkaisuna savuttomuus

Tupakkayhtiöt ovat ryhtyneet panostamaan entistä enemmän vastuullisuuteen. Haittojen vähentäminen on tärkeässä asemassa strategian ja markkinoinnin suhteen.

Maailman suurimpien tupakkayhtiöiden joukkoon lukeutuva Philip Morris on ottanut suunnakseen savuttomuuden. Vuonna 2016 yhtiö kertoi, että sen tavoitteena on luopua poltettavista savukkeista niin pian kuin mahdollista ja saada 50 prosenttia liikevaihdostaan savuttomista nikotiinituotteista vuoteen 2025 mennessä.

– Kokonaisliikevaihdostamme savuttomien tuotteiden osuus on tällä hetkellä noin 30 prosenttia, kertoo Philip Morrisin Finlandin viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä.

Savuttomia tuotteita ovat esimerkiksi sähkösavukkeet ja kuumennettavat nikotiinipuristimen sisältävät laitteet. Philip Morrisin siirtymää kohti savutonta tulevaisuutta on vauhdittanut ulkopuolinen paine.

– Maailma on muuttunut – päätös tällaisesta strategisesta linjasta on ikään kuin eloonjäämisratkaisu. Olemme tiedostaneet jo pitkän aikaa poltettavien savukkeiden terveyshaitat, toteaa Mononen-Mikkilä.

Teksti: Oskari Keskitalo

Artikkeli on julkaistu MRKTNG-lehdessä 4-2021.

– Kannatamme tiukkaa lainsäädäntöä poltettaville tuotteille. Keskitymme haittavaikutuksien vähentämiseen liittyvään viestintään. Ansaittu medianäkyvyys on siinä tärkeässä asemassa, sanoo Philip Morrisin Finlandin viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä. Kuva: Jari Laukkanen

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

8 + seventeen =