Tutkimus: Tunnetun taustamusiikin soittaminen vahvistaa yrityksen brändiä

Tutkimuksen mukaan tunnettu musiikki herätti päivittäistavarakaupan kävijöissä tunnistamatonta musiikkia positiivisempia tunteita.

GT Musiikkiluvat Oy:n teettämästä ja Kantarin toteuttamasta tutkimuksesta* selviää, että yrityksen on mahdollista vahvistaa brändiään ja erottautua kilpailijoista panostamalla tunnettuun taustamusiikkiin.

Positiiviset tunteet taas tutkimuksen mukaan vahvistavat kuluttajien ostokäyttäytymistä. Tunnettu taustamusiikki sai ostokokemuksensa erinomaiseksi arvioineet kuluttajat kuluttamaan enemmän: lähes 25 % asiakkaista osti suunniteltua enemmän verrattuna tilanteeseen, jossa soi ei-tunnettu taustamusiikki.

Merkille pantavaa tutkimuksessa oli myös se, että kohdentamalla erilaista musiikkia eri kellonaikoihin tiettyjen asiakasryhmien asiakaskokemus vahvistui. Tunnetulla musiikilla voidaan siis kasvattaa kävijöiden viihtyvyyttä.

Niin ikään Kantarin toteuttama GT Musiikkiluvat Oy:n asiakastutkimus* vahvistaa saman asian.Kaikista vastaajista jopa 91 prosenttia on täysin tai osittain sitä mieltä, että musiikilla voi parantaa asiakaskokemusta.

Tämä on entistäkin tärkeämpää näinä poikkeusaikoina, jotka ovat suistaneet monet yritykset tukalaan tilanteeseen.

”Musiikkivalinnat ovat tutkimuksen tulosten mukaan asiakaskokemuksen näkökulmasta tärkeitä julkisissa tiloissa, kuten kaupoissa. Kappaleita tulee olla riittävästi ja musiikkivalintojen pitää tukea brändiä ja pääkohderyhmien mieltymyksiä”, sanoo GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtaja Harri Kaasinen.

Tunnetun musiikin vaikutukset selittyvät omien muistojen kautta.

”Verrattaessa ennestään tuntemattoman ja kuulijalle tutun musiikin kuuntelua, huomataan, että tuttu musiikki aktivoi omaelämänkerralliseen muistiin liittyviä aivoalueita, joita tuntematon musiikki ei voi aktivoida. Yleensä tutun musiikin herättämät muistot ovat esitietoisia eli kuulija ei itse välttämättä kiinnitä niihin huomiota, mutta muistot noista mukavista vanhoista tilanteista vaikuttavat käyttäytymiseen, mikä näkyy rentoutumisena ja virkistymisenä”, Helsingin yliopiston aivotutkija Minna Huotilainen kertoo.

*Kantarin toteuttama tutkimus ’Erilaisten musiikkisisältöjen merkitys kaupan brändimielikuvaan’ 26.8.- 6.9.2020. Tutkimus koostui K-Citymarket Eastonin myymälässä paikan päällä toteutetusta tutkimuksesta ja online-kyselystä K-Citymarket Eastonin asiakkaille. Online-kyselyn N=400 ja paikan päällä toteutetun N=319.

**Kantarin toteuttama GT Musiikkiluvat Oy:n Asiakastutkimus 11.11.2020. Tutkimus toteutettiin online-kyselynä, jonka vastaajamäärä oli 1 048 ja puhelinhaastatteluina, joiden vastaajamäärä oli 56. Tulokset on yhdistetty yhdeksi aineistoksi.

Lisätiedot:
Harri Kaasinen
Toimitusjohtaja, GT Musiikkiluvat Oy
e-mail: harri.kaasinen@musiikkiluvat.fi
puh. +358 400 2525 20

GT Musiikkiluvat Oy on Gramexin ja Teoston yhteisyritys, joka edistää tunnetun musiikin käyttöä yrityksissä sekä myy ja markkinoi taustamusiikkilupia eri toimialojen yrityksille. Musiikkiluvat auttaa kaikenkokoisia yrityksiä taustamusiikin käyttöönotossa sekä kasvattaa yritysten tietoisuutta tunnetun musiikin monipuolisista mahdollisuuksista ja vaikutuksista liiketoimintaan. Musiikkiluvat tilittää lupamyynnistä keräämänsä tuotot täysimääräisinä emoyhtiöille, jotka ohjaavat tuotot musiikin tekijöille ja esittäjille.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

3 − 2 =