Vuoden Lääkeinformaatioteko -voittaja sukeltaa psoriaatikon ajatusmaailmaan

Lääkemarkkinointiteko

Vuoden Lääkeinformaatioteko 2022 -palkinnon voitti Kaikki keinot kokeiltu? -kampanja, jonka tavoitteena on lisätä psoriasista sairastavien tietoisuutta hoidon tavoitteista ja kannustaa keskusteluun lääkärin kanssa.

Kampanjan toteuttivat Psoriasisliitto, Janssen Finland sekä markkinointiviestintätoimisto Myy Agency. Vuosittain jaettava lääkeinformaatiotekopalkinto luovutettiin voittajalle perjantaina 11.11. Farmasian päivien yhteydessä.

Kampanjalla haluttiin herätellä psoriasista sairastavia miettimään omaa hoitotasapainoaan ja kannustaa hakemaan lisää tietoa sairaudestaan sekä sen nykyhoidosta. Lisäksi kampanjan tavoitteena oli kannustaa ihmisiä kertomaan oireistaan, keskustelemaan eri hoitovaihtoehdoista lääkärin kanssa ja asettamaan hoidolleen tavoite.

Kohderyhmäksi kampanjalle valittiin terveysviestinnän vaikeimpana pidetty kohderyhmä eli keski-ikäiset miehet. Kampanjalle valittiin rouhea, hyvin samaistuttava visuaalinen ilme ja konsepti, jotta kohderyhmä tavoitettaisiin tehokkaasti.

Paras terveysviestintä syntyy yhdessä tekemällä sekä kuuntelemalla ja osallistamalla heitä, joihin sairaus vaikuttaa. Psoriasis voi olla lievänäkin arkea ja työntekoa hankaloittava, kehoa ja mieltä rasittava sairaus, johon on kuitenkin saatavilla apua ja tukea. Kampanjallamme saimme nostettua tietoisuutta psoriasiksesta ja sairauden hoidon tavoitteista. Ennakkoluulojen vähentäminen on tämänkin sairauden kohdalla tärkeää”, painottaa Janssenin maajohtaja Nina Ekholm-Wenberg.

Kampanja on tuonut psoriasikselle ja Psoriasisliitolle runsaasti sellaista näkyvyyttä, jota emme olisi omin voimin saaneet. Valtakunnallinen näkyvyys on meille tärkeää, sillä sairaus koskettaa ihmisiä asuinpaikasta riippumatta. Tavoitteemme on välittää tietoa palveluistamme ja tukimuodoistamme mahdollisimman monelle sairastavalle”, kuvailee Psoriasisliiton viestintäpäällikkö Hanna Karhunen.

Voittajan valinnut raati arvosti kampanjan persoonallista ja rosoista ilmettä sekä sitä, kuinka kampanjassa oli onnistuneesti hyödynnetty erilaisia markkinoinnin keinoja ja kanavia. Raati piti arvokkaana viestiä lääkäreille siitä, kuinka tärkeää on ymmärtää potilasta ja puhutella häntä oikein.

Raadin puheenjohtaja Riikka-Maria Lemminki perustelee valintaa myös näin:

Tämän vuoden kilpailussa erottui muutama työ. Näistä voittajaksi nousi kampanja, jossa sukelletaan kohderyhmän ajatusmaailmaan. Se osoittaa kampanjan toteuttajilta vahvaa asiakasymmärrystä. Tuomaristoon teki vaikutuksen kampanjan oivaltavuus sekä visuaalinen toteutus.

Lääketeollisuus ry:n vuosittain järjestämässä kilpailussa voittajan valitsee riippumaton raati, jonka jäseninä olivat tänä vuonna Marketing Finland ry:n toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki (pj.), Senior Partner Lauri Sipilä Pro-Source Oy:stä, tiedetoimittaja Heljä Salonen Iltalehdestä, apteekkari Risto Suominen Tammisaaren apteekista sekä vanhempi neuvonantaja Tarja Virmala. Raadin sihteerinä toimi erityisasiantuntija Jaakko Laurila Lääketeollisuus ry:stä.

Lisätiedot:
Eritysasiantuntija Jaakko Laurila, Lääketeollisuus ry, 040 776 3031, jaakko.laurila@laaketeollisuus.fi.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

5 + 10 =