Yli 70 % yrityksistä pienentää markkinointibudjettia koronaviruksen takia

Marketing Finland toteutti markkinointia tekeville yrityksille kyselyn, jossa selvitettiin koronaviruksen vaikutusta yritysten markkinointibudjettiin.

Kyselyssä selvitettiin myös tilanteen vaikutusta markkinointi-investointien suuntaamiseen kotimaisen median ja ulkomaisten medioiden välillä. Kyselyyn vastasi markkinoinnin päättäjiä 170 yrityksestä, ja vastaava kysely toteutettiin myös Ruotsissa, Norjassa sekä Tanskassa.

Yli 70 % yrityksistä on pienentänyt markkinointibudjettiaan tai tulee pienentämään sitä

  • Ruotsissa vastaava luku 74 %
  • Norjassa vastaava luku 66 %
  • Tanskassa vastaava luku 50 %

Suomessa 5 % yrityksistä on siirtänyt markkinointi-investointeja kotimaiseen mediaan

  • Ruotsissa vastaava luku 3 %
  • Norjassa vastaava luku 7 %
  • Tanskan trackerissa ei ole tätä kysytty

Markkinoinnin ostajia edustavan Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki kertoo yritysten suunnittelevan markkinointia uudelleen.

”Yritykset ovat vetäneet jo sovittuja markkinointikampanjoitaan pois, mutta myös luoneet uusia kampanjoita, jotka sopivat paremmin ”uuteen normaaliin”. Marketing Finlandin neuvonta- ja koulutuspalveluiden kautta olemme huomanneet, että yhä useammin markkinoinnin kehittämiseen osallistuu yrityksen ylin johto ja että markkinoinnissa suositaan nyt ketteriä kokeiluja uusien markkinointitapojen löytämiseksi. Tämä puolestaan näkyy lisääntyneenä markkinoinnin koulutustarpeena, jonka takia järjestämme viikoittain kahdesta viiteen webinaaria, joissa syvennytään eri markkinoinnin osa-alueisiin.”

Kyselyn tulokset ovat jäsenyritystemme käytettävissä ja löytyvät pian Markkinoinnin työkalupakin tutkimukset-osiosta.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *