AdProfit 2019: ”Bites of Life”

AdProfit-kilpailutöiden esittelyssä Food Folk Suomi Oy / McDonald’s: ”Bites of Life”

Tavoitteet

Premiumhampurilaiskategorian myynnin kasvattaminen, McDonald’sin ruoan laatumielikuvan nostaminen (laatu ja maku -attribuutit) sekä yleisellä tasolla kiinnostuksen kasvattaminen McDonald’sia kohtaan. 

Idea/insight

McDonald’sin yksi tärkeimmistä segmenteistä on elämyshakuiset kulinaristit, joiden houkuttelemiseksi laatu- ja makuattribuuteista viestiminen on erityisen tärkeää. Kulinaristit käyvät usein ulkona syömässä ja vaihtuvista premiumburgereista viestiminen nostaa käyntifrekvenssin potentiaalia. Kulinaristit ovat myös selkeästi valmiita panostamaan korkeamman hintaluokan burgereihin tietäen saavansa rahalle vastinetta. Tarkoitus on myös houkutella uusia asiakkaita Mäkkärin makuelämyksien äärelle. 

Toteutus

Kampanjoiden mediavalinnat tehtiin perustuen kohderyhmäsegmenttien tutkittuun mediakäyttöön, jonka perusteella valittiin laajan tavoittavuuden takaamiseksi lineaarinen TV sekä digimedioiden toisiaan täydentävä kokonaisuus. Kampanjan tehokkuuden kannalta ratkaisevaa oli myös jättää mediavalikon ulkopuolelle aiempien tutkimusten mukaan heikommin performoivat mediat kuten ulkomainonta sekä radio. Maksetun median optimointi osoittautui onnistuneeksi, mikä näkyy markkinoinnin mittareiden tuloksissa. Mediavalikossa pääsi oikeuksiinsa myös oivaltavasti toteutettu luova materiaali, joka näyttää herkullisen tuotteen ensipuraisun median käyttäjän näkökulmasta. Jokaisen burgerin uniikki makumaailma tarjoaa katsojalle lyhyen vilauksen makumaailman alkuperästä. Luovien pääosassa on aina herkullinen burgeri, jota katsoessa saa veden herahtamaan kielelle. 

Tuloksia

Uudella ”Bites of Life” mainonnan konseptilla ja sen ympärille rakennetulla kampanjakokonaisuudella pystyimme kasvattamaan premiumhampurilaisten myyntiä +26,7 % verrattuna samaan ajankohtaan 2018. Brand tracking -mittauksen ’Good Quality Food’ -mielikuvaattribuutti parani +3 prosenttiyksikköä (parannusta +15 %). Lisäksi 38 % kampanjamittaukseen vastanneista totesi kampanjan kasvattaneen kiinnostusta McDonald’sia kohtaan keskiarvon ollessa 26 %. 

Asiakas: Food Folk Suomi Oy / McDonald’s Finland
Toteutus: Nord DDB Helsinki Oy ja OMD Finland Oy

Linkki videoon: McDonald’s: – Bites of Life

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *