Urapolku: Elina Bono Sherpan johtoon

Elina Bono

Elina Bono siirtyy Sherpaan VR:n Head of Brand & Marketing -tehtävästä.

Hän aloitti uudessa tehtävässään tänään 3.10. Aikaisemmin Elina Bono on toiminut brändin kehitys-, myynti-, markkinointi- ja viestintätehtävissä muun muassa Sanoma B2B:ssa, Oikotiellä, Luhdalla ja MTV Mediassa.

Kysyimme Elinalta Urapolku-artikkelisarjassa hänen ajatuksiaan tulevista haasteista luovan toimiston johdossa.

Mitä aiot tuoda mukanasi markkinoijien maailmasta?

Ajatus, että toimisin luovan toimiston johtajana ilman että itselläni olisi kokemusta ostajana on itselleni vieras. Itse tarvitsin nämä vuodet eri rooleissa ollakseni valmis ottamaan tämän haasteen vastaan. Esimerkiksi toimialan riippuvuussuhteita ja niiden vaikutusta päätöksentekoon on vaikea ymmärtää, ellei ole itse toiminut markkinoijan roolissa. Olen omakohtaisesti kokenut ja todentanut luovuuden arvon liiketoiminnan kehittymisessä ja puhun liikkeenjohdon kieltä.  Ymmärtämällä asiakasta luovalle työlle syntyy selkeämmät kehykset ja sitä kautta enemmän tilaa.

 Millaisia tavoitteita asetat itsellesi uudessa roolissa?

Tavoitteenani on alan paras työntekijäkokemus ja paras asiakaskokemus.  Sherpa menestyy vain, jos asiakkaamme menestyvät. Teen siis kaikkeni, jotta asiakkaamme menestyvät. Tässä onnistuminen edellyttää huippuosaamista meiltä sherpalaisilta sekä asiakasymmärryksessä että luovuudessa.

Millaisina näet luovien toimistojen haasteet tällä hetkellä?

Digitalisaatio, datan hyödyntäminen ja teknologian nopea kehitys vaatii jatkuvaa oppimista niin luovilta toimistoilta kuin kaikilta muiltakin markkinoinnin parissa työskenteleviltä. Vauhti vain kiihtyy ja ajan hermolla on pysyttävä.

Miten tärkeäksi koet toimistojen ja brändien kilpailumenestyksen?

Arvostan alan kisoja, erityisesti tuloksellisuudesta palkitsevaa Effietä. Siinä tulee kerrattua omat tavoitteet, mittarit, toimenpiteet ja tulokset. Markkinoijalle ne ovat hyvä tapa sisäisesti auktorisoida oman työnsä tulos, ja toimistolle kisamenestys on hyvää markkinointia. Tuntemattomien perään kukaan ei kysele. Pyrin tekemään Effien arvoista työtä joka päivä.

Mitkä ovat asiat, joihin tulet keskittymään lähitulevaisuudessa?

Ihan ensiksi haluan tutustua sherpalaisiin enemmän ja selvittää, kuinka voin tukea heitä ratkaisemaan asiakkaidemme tarpeita. Lähitulevaisuudessa haluan myös tutustua henkilökohtaisesti asiakkaisiimme, joista vasta osan tunnen entuudestaan henkilökohtaisesti.

Sherpa on vuonna 2009 perustettu 20 asiantuntijan itsenäinen luova toimisto, jonka liiketoiminnan painopistealueet ovat brändistrategiat, markkinoinnin luova konseptisuunnittelu, viestintä, design sekä liikkuva kuva. Toimiston asiakkaita ovat muun muassa Paulig, Sokos, Ruukki, Oulun yliopisto, Järvikylä, Visma, Suomen Yrittäjät. Sherpa valittiin Vuoden toimistoksi vuonna 2020.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

10 − two =