Johdon viestintäosaaminen sataa koko organisaation laariin

Ville Kormilainen

”Viestintä on yrityksessämme strategisessa roolissa”, vastasi yli 70 prosenttia suomalaisista johtajista viime syksynä teettämässämme barometritutkimuksessa. Vastaajat eivät suinkaan edustaneet mitään pikkupuljuja: suurin osa oli yli 100 miljoonan euron liikevaihdon yritysten johtoryhmäläisiä.

Hieno juttu. Mitä tämä viestinnän juhlava strateginen asia sitten käytännössä tarkoittaa?

Kun katsotaan vastaajien näkemyksiä viestintä- ja vuorovaikutustaitojen parantamiseen, paljastuu toisenlaisen todellisuus: vain reilu viidesosa vastanneista yrityksistä panostaa paljon tai erittäin paljon taitojen kehittämiseen.

Voiko viestintä olla strategisessa asemassa, jos viestintätaitojen kehittämisestä ei välitetä?

Mistä liikkeelle viestintätaitojen kehittämisessä?

Viestintä-, someviestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen kannattaa ehdottomasti aloittaa johdosta ja esihenkilöistä. Miksi?

Siksi, koska vakuuttava, viestintää ja sosiaalista mediaa ymmärtävä johtaja näyttää samalla koko organisaatiolle esimerkkiä. Kun johtaja twiittaa säännöllisesti, jakaa postauksia LinkedInissä ja esiintyy mediassa usein, luo se rohkeutta myös muille organisaation asiantuntijoille rohkaistua.

Päinvastainen toiminta tuo puolestaan toisenlaisia tuloksia. Esimerkiksi asiantuntijoiden sosiaalisen median käytössä huomataan ihan konkreettisia vaikutuksia sillä, jos johto tai esihenkilöt ovat passiivisia some-käyttäjiä tai jopa suhtautuvat someen kielteisesti. Tällainen luo tunteen siitä, että someaktiivisuus nähtäisiin jotenkin negatiivisena asiana. Se taas vähentää organisaation ihmisten luontaista aktivoitumista sosiaalisessa mediassa.

Panostus johdon, esihenkilöiden ja asiantuntijoiden viestintä- ja sometaitoihin sataa varmuudella koko organisaation laariin. Se näkyy monessa asiassa: viihtyvyyden parantumisena, brändiarvon kasvuna ja lopulta myös viivan alla.

Ville Kormilainen
valmennus-, coaching- ja palvelumuotoiluliiketoiminnan johtaja
viestintätoimisto Kaiku

Kirjoitus on osa blogisarjaa, jossa käsitellään viestintätoimisto Kaiun ja tutkimustoimisto Vastakaiun Yrityspäättäjien viestintäbarometri -tutkimuksen tuloksia.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

three × three =