Suomi tarvitsee nuorten ohjaajien esiinmarssin

Uusia ohjaajakykyjä palkitseva Young Director Award -kilpailu vietti Cannesissa 25. juhlavuottaan. Kilpailu on merkittävä myös suomalaisille ja erityisesti Grillifilmsille, sillä sen palkittua mainontaa suunnitteli ja toteutti TBWA\Helsinki Oy, ja Grillifilms tuotti filmeistä osan. Varsinaisesta kilpailusta löytyy ainakin yksi suomalainen voittaja: Teppo ”Eve” Högman ja Rethink -filmi Stora Ensolle, toimistona Active Ark, tuotantoyhtiönä Grilli ja Mika Pajunen.

Kilpailun organisoi CFP-e, Commercial Film Producers of Europe, yhdeksänsadan riippumattoman tuotantoyhtiön yhdistys, voimahahmonaan François Chilot, legendaarinen tuottaja Les Produceurs -yhtiöstä.

YDA-kilpailuun saa osallistua ohjaaja, joka on työskennellyt ammatissa enintään kolme vuotta. Osallistuva filmi saa olla sarjassaan ohjaajan ensimmäisen kuuden ohjaustyön joukossa. Ikärajaa ei ole. Tänä vuonna osallistuneita filmejä oli satoja ympäri maailmaa, 18 eri kategoriassa. Kansainvälinen tuomaristo koostuu alan 44 ammattilaisesta, pääasiassa tuottajista ja ohjaajista.

Katsoimme grilliläisten kanssa Cannesissa tänä vuonna kaikki shortille päässeet ja voittajat. Muutaman välivuoden jälkeen kokemus oli upea. Mikä määrä lahjakkuutta ja näkemyksellisyyttä, tärkeitä aiheita ja tuoreita tekotapoja!

Mieleen jäivät erityisesti Forever Young, joka syntyi korona-aikaan kahden pikkupojan isän aloitteesta. Myös sykähdyttävä SuperHuman, joka voitti myös Cannesin filmisarjassa Grand Prix’n, sekä palkinnot mm. film craftistä, ohjauksesta ja musiikista. Sekä Little Simzin hypnoottinen musavideo Point & Kill.

Voittajat löytyvät täältä.

Cannesissa toinen varsinaisen festivaalin ulkopuolinen merkittävä tapahtuma oli World Producers’ Summit, jossa 160 maan tuottajat tapasivat. Keskustelimme tämän hetken tärkeistä aiheista. Yllättävästi kaikkien yhteinen ongelma on työvoimapula elokuva-alalla.

Toinen tärkeä aihe on nuorten uusien ohjaajien kasvattaminen tuotantoyhtiöissä, sen merkitys mainoselokuvateollisuudelle ja lisäarvo toimistoille ja asiakkaille. Tuotantoyhtiöt, eli ”kasvattiseurat” ovat tässä keskeisessä asemassa. Hyvä tuottaja tunnistaa lahjakkuudet, ymmärtää heikkoudet ja tukee niissä. Vain järjestämällä työtilaisuuksia nuorille ohjaajille heistä kasvaa parempia ohjaajia.

Tällä hetkellä Suomessa nuorten ohjaajien esiinmarssia ei juurikaan ole havaittavissa, muutamaa kiinnostavaa poikkeusta lukuun ottamatta.

Syitä on muutamia: mainostoimistojen omien tuotantoyhtiöiden vahvuus, mikä on heikentänyt riippumattomien tuotantoyhtiöiden taloudellista tilannetta ja sitä kautta mahdollisuutta pitää palkkalistoillaan nuoria ohjaajia, joita voisi kasvattaa.

Saavuttamatta voi jäädä valtavirrasta poikkeavaa mainontaa, joka erottuu ja jää mieleen.

Toinen syy lienee tilaajien rohkeuden puute. Tuntuu, että tuottajan ehdottaessa nuorta ohjaajaa, ollaan jo valmiiksi tilanteessa, että voit hävitä työn ennen kuin kisa on edes alkanut. Halutaan konkariohjaaja, ehkä vanha tuttu. Riippumaton tuotantoyhtiöhän yleensä kisaa kahden muun yhtiön kanssa työn saannista ohjaajan treatmentin, budjetin ja tuotantosuunnitelman avulla.

Jää ehkä huomaamatta se, että ohjaajalla on tukenaan tuottaja, joka huononakin päivänä pystyy ohjaamaan ainakin keskinkertaisen mainoselokuvan. Saavuttamatta voi jäädä myös valtavirrasta poikkeavaa mainontaa, joka erottuu ja jää mieleen. Ja parhaassa tapauksessa voittaa myös palkintoja.

Mainosala on aina kehittynyt nuorten aloitteesta. Nuorisossa kun on tulevaisuus.

Hanna Tuovio
Tuottaja, toimitusjohtaja
Grillifilms Oy

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

15 − 10 =