Nämä mainokset ja mainostajat muistetaan – markkinointialan toimijat kokosivat mainoselokuvien helmet

Mainoselokuva

Markkinointialan neljä toimijaa päätti alkuvuodesta 2023 tarkastella kotimaisen mainoselokuvan historiaa ja samalla ennakoida sen tulevaisuutta.

Yhdessä mainosalan konkarin Pepe Teirikarin kanssa valittiin nyt julkaistavaan koosteeseen kaksitoista ikimuistoista mainosta.

Mukana ovat olleet Teirikarin lisäksi laaja-alaista markkinoinnin tietoa tarjoava MARK Suomen Markkinointiliitto, markkinointia ja viestintää tekevien ja ostavien yritysten verkosto ja alan toimintaedellytyksiä kehittävä Marketing Finland, kaupallisen television puolestapuhuja Screenforce Finland, sekä av-alan tuottajien edunvalvontajärjestö Audiovisual Producers Finland – APFI. Screenforce ja APFI järjestävät vuosittain Voitto-mainoselokuvakilpailun. Marketing Finland edustaa Suomessa lukuisia alan kilpailuja kuten Cannes Lions ja Effie Awards.

Ensimmäinen suomalainen elokuvateatterimainos tehtiin vuonna 1914. Mainoselokuvien tekijöihin Pepe Teirikari liittyi vuonna 1966. Aikanaan hän huomasi, että kilpailuissa menestyneitä spotteja katosi, eikä kukaan tallentanut mainoselokuvan historiaa. Kansallinen Audiovisuaalinen Instituutti Kavi innostui Teirikarin kanssa digitalisoimaan mainosspotteja, ja näin saatiin synnytettyä satojen spottien arkisto ELONET-sivustolle.

”Seuraava vaihe oli pelastaa ja koota mahdollisimman suuri määrä Klaffi- ja Voitto-kilpailujen palkittuja. Kiitos tämän porukan tuen tuo homma on tehty”, kiittelee Pepe Teirikari.

Filmien kautta voi pohtia, mikä on mainosfilmeissä ennallaan ja mikä on muuttunut

”Marketing Finland on toiminut alalla yli 70 vuotta, mainonnan historia on jäsentemme historiaa ja sitä tutkimalla voi oppia paljon brändin rakentamisesta ja alan kehityksestä. Näin kymmenienkin vuosien päästä nämä klipit tekevät sen mitä mainonta parhaimmillaan tekee – jättää tunnejäljen”, painottaa Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki.

Mainoselokuvan helmiä haluttiin nostaa esille, sillä ne ovat tärkeä muistutus siitä, miten legendaarisia brändejä on rakennettu. Tarinankerronta ja tunteet ovat näiden klippien ydin, ja nämä peruselementit ovat edelleen yhtä tärkeitä työkaluja brändien rakentamisessa. Vaikka kanavat ja välineet ovat kehittyneet ja muuttuneet, perusasiat hyvässä mainosfilmissä pätevät yhä.

Ymmärtämällä historiaa pystymme paremmin ennakoimaan tulevaisuutta.

”Tallensimme maamme mainoselokuvahistoriaa tuleville polville. Filmien kautta voi pohtia, mikä on edelleen mainosfilmeissä ennallaan ja mikä on muuttunut. Filmejä kampanjaan ei olla valittu paremmuuden perusteella, vaan ennemminkin sen, kuvaavatko ne jollain kirkkaalla tavalla omaa aikaansa”, kuvailee MARK Suomen Markkinointiliiton Sanna Laakkio.

Arkistojen aarteet herättävät muistoja ja tunteita eri aikakausilta

Pian 30 vuotta täyttävää Voitto-mainoselokuvakilpailua järjestävä APFI kokee, että on tärkeää tallentaa suomalaisen mainoselokuvaosaamisen historiaa: ”Sen lisäksi että arkistojen aarteet herättävät muistoja ja tunteita eri aikakausilta, niiden kautta näkee myös vuosikymmenien aikana tapahtuneen kehityksen. Tekijöiden ammattitaito on kehittynyt, ja myös nykyteknologia mahdollistaa entistä korkeatasoisemmat luovat sisällöt – vaikka mainoselokuvien olennaisin osa onkin edelleen tarina”, kertoo APFI:n Laura Kuulasmaa.

Teirikarin keskustelukavereina työstössä ja valinnoissa ovat olleet myös Asko Tolonen, Markku Rönkkö ja Matti Lötjönen. Lisäksi arkistovelho Tommi Partanen Kavista on ollut suurena apuna. Filmeillä nimettyjen henkilöiden lisäksi niiden syntyyn on vaikuttanut lukuisia alan ammattilaisia. Onnistunut mainosfilmi, kuten mikä tahansa markkinointi, on aina saumatonta tiimityötä, johon osallistuu monenlaisia ammattilaisia.

”Kuluttajien käyttäytyminen kertoo mainostajille, että tulevaisuus on liikkuvassa kuvassa. Television sisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu lisääntyy. Televisioruudun äärellä vietetään aina vain enemmän aikaa. Suomalainen tuotanto-osaaminen on ollut ja on edelleen korkeatasoista ja kestää globaalinkin tarkastelun. Mainosfilmien historian kautta on helpompi ymmärtää liikkuvan kuvan mahdollisuuksia sekä roolia myynnin ja brändin kasvattajana,” muistuttaa Riikka-Maria Lemminki.

Mainonnan historia osoittaa hätkähdyttävän havainnollisesti, että mainonta on aikansa lapsi, joka surffaa kulttuurisilla aalloilla. Mainonta on kuin peili, joka heijastaa elämäntapojen, kulttuurin, arvojen, unelmien ja roolimallien evoluutiota. Mainokset voivat muuttaa markkina-asetelmaa ja kuluttajakäyttäytymistä. Sadassa vuodessa ruishalmeiden ja lehmisavujen maa on muuttunut urbaaniksi tieto- ja elämysyhteiskunnaksi. Mainonta sen mukana.

”On ollut ilo olla kokoamassa tätä arkistoa yhdessä. Filmeistä olemme saaneet lukuisia syviä keskusteluja ja pohdintoja alamme historiasta ja tulevaisuudesta. On mahtavaa päästä nyt yhdessä jakamaan suomalaisia mainososaamista laajemmin. Kannustamme kaikkia jakamaan avoimesti omia muistojaan nyt julkaistaviin mainosfilmeihin liittyen,” iloitsee Sanna Laakkio.

Koosteeseen päätyivät seuraavat mainosfilmit:

Finnair Omena, Sunlight Tiskaaja, Flora, Paulig PR-Kultakuppi, Fazerin Sininen, Johnson Off, Valion Maitoa Maalta, TELE – Jos et sä soita, Fazer leipomoiden Oululainen, Gustav Pauligin Juhla-Mokka, Scan-Auton SAAB, Mallasjuoma

Kaikki kampanjan mainosfilmit löydät täältä. Koosteeseen valittuja mainoksia tullaan näkemään myös sosiaalisen median kanavillamme.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

3 + seven =