ICCO lakkautti Venäjän jäsenyyden

The International Communications Consultancy Organisation (ICCO) on lakkauttanut venäläisen jäsenjärjestönsä AKOS:in jäsenyyden.

ICCO:n johtoryhmän päätös astuu voimaan heti ja on voimassa toistaiseksi. Erottamispäätös on seurausta Venäjän laittomasta hyökkäyksestä Ukrainaan ja kansainvälisen lain rikkomisesta. AKOS ei ole selkeästi irtisanoutunut Venäjän hallituksen toimista.

ICCO:n perusperiaatteita ovat tiedon luotettavuus, keskinäinen luottamus ja korkea moraali. Kansainvälistä lakia ja ihmisoikeuksia tulee aina noudattaa. Erottaminen jäsenyydestä on linjassa muiden Venäjää koskevien kansainvälisten sanktioiden kanssa.

“Our thoughts are with all those suffering as a result of the invasion. This decision was not taken lightly. ICCO wishes to state publicly its support for a great number of Russian communications professionals who oppose the actions of their Government. Yet we must strongly condemn any agency involved in proliferation of misinformation or suppression of free speech.“ –Nitin Mantri, ICCO President.

”Suomen viestintätoimistot tekivät ensimmäisenä aloitteen, jonka seurauksena ICCO katkaisi eilen yhteistyön Venäjän viestintätoimistojen kanssa. Kiitokset kaikille viestintätoimistojen hallituksen jäsenille yksimielisestä päätöksestä sekä sisarjärjestöille Tanskan KreaKomille ja Ruotsin Precisille nopeasta tuesta tärkeässä asiassa. Ilman vapautta ja demokratiaa ei ole vapaata viestintääkään.” – Alpo Räinä, viestintätoimistojen puheenjohtaja, Marketing Finland

Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki on keskustellut viikonloppuna Marketing Finlandin kahden muun kattojärjestön WFA:n ja EACA:n kanssa. Näiden päätöksiä Venäjää koskevista sanktioista odotetaan vielä tällä viikolla.

Lue lisää: Marketing Finland on lähettänyt kattojärjestöilleen vetoomuksen katkaista suhteensa venäläisiin toimijoihin

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

2 comments on “ICCO lakkautti Venäjän jäsenyyden”

1. EACA: Venäjä ja Valko-Venäjä erotetaan järjestöstä - MRKTNG

[…] Eilen viestintätoimistojen globaali kattojärjestö ICCO erotti Venäjän jäsenyydestään. Lue uutinen. […]

2. Kattojärjestömme lakkauttivat Venäjän edustukset - MRKTNG