Kattojärjestömme lakkauttivat Venäjän edustukset

Jo useamman vuoden ajan olemme olleet huolissamme venäläisten vahvasta vaikutuksesta kansainvälisissä markkinoinnin ja viestinnän kattojärjestöissä, mutta nyt Marketing Finlandin aloitteesta venäläiset on siirretty ulkopuolelle.

Marketing Finland lähetti 27.2. vetoomukset kattojärjestöilleen. Vetoomuksessa Marketing Finland esitti huolensa siitä, että järjestöjen toiminnassa ja hallituksissa on venäläisedustusta ja pyysi katkaisemaan nämä suhteet. Vetoomusta lähtivät tukemaan myös muita maita, millä oli tärkeä merkitys asian käsittelyssä.

Informaatiovaikuttaminen ja disinformaation levittäminen ovat olleet jo pitkään Venäjän hallinnon tapa luoda informaatiokupla omalla kansalle sekä vaikuttaa oman maan ulkopuolella. Osa kansainvälisiin viestinnän ja markkinoinnin kattojärjestöihin kuuluvista venäläisistä yrityksistä ja toimistoista on voinut olla osallisena tähän.

Marketing Finland lähetti vetoomukset kattojärjestöilleen, joita ovat World Federation of Advertisers (WFA), European Association of Communications Agencies (EACA) ja International Communications Consultancy Organisation (ICCO).

Ensimmäisenä venäläisten jäsenyyden lakkauttamisesta ilmoitti International Communications Consultancy Organisation (ICCO), joka lakkautti venäläisen jäsenjärjestönsä AKOS:in jäsenyyden. Vetoomuksen kirjoittivat ja toimittivat ICCO:lle Marketing Finlandin kuuluvat viestintätoimistot, jotka saivat tuekseen myös muita pohjoismaita. ICCO:n johtoryhmän päätös on voimassa toistaisesi.

Venäläisten jäsenten erottamisesta päätti myös European Association of Communications Agencies (EACA), joka erotti myös Valko-Venäjän järjestön jäsenyydestä. Myös EACA tuomitsi jyrkästi Venäjän Ukrainaan tekemän hyökkäyksen, joka uhkaa koko mantereen rauhaa ja demokratiaa. Ukrainaa ja kollegoja ukrainalaisissa yrityksissä tuetaan jo nyt monilla konkreettisilla toimenpiteillä myös kansallisten jäsenjärjestöjen kautta.

Kattojärjestöistä WFA on ainoa, jonka venäläinen jäsenjärjestö edistää vain länsimaisia brändejä. Siksi WFA ei katsonut aiheelliseksi irtisanoa venäläisten jäsenyyttä. Päätökseen vaikutti myös Belgian lainsäädäntö, joka ei mahdollista jäsenten irtisanomista ilman seuraamuksia. WFA:ssa ei kuitenkaan enää ole venäläistä Executive Committeen jäseniä, eikä venäläisiä delegaatioita nähdä Ateenassa Global Marketer Week -tapahtumassa.

”On täysin mahdoton ajatus, että maailman johtavissa markkinoinnin ja viestinnän järjestöissä vaikuttaisivat tällä hetkellä venäläiset tai että nämä olisivat mukana keskustelemassa viestinnän eettisistä kysymyksistä”, kertoo Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki vetoomusten taustoista.

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

2 × three =