Cannes Lions 2022 – Juniorina Cannesissa

Kuvakollaasi Cannesista

Sinin opit Cannes Lions -festivaaleilta

Viikkoa Cannesissa on vaikeaa pukea sanoiksi. Ensikertalaisena voin todeta, että Cannes antoi paljon enemmän, kuin mitä osasin kuvitella ja ylitti kaikki odotukseni. Kokemus nuorelle alalla vasta aloittelevalle markkinoinnin ja viestinnän tekijälle tarjosi ennen kaikkea runsaasti uusia näkökulmia, inspiraatiota sekä herätti uutta intoa ja energiaa omaa työtä sekä opiskeluja kohtaan.

Olin onnekkaana saanut virallisen passin Cannes Lions Festivaaleille, jonka avulla pääsin kuuntelemaan upeita, motivoivia ja opettavaisia puheenvuoroja monipuolisesti ajankohtaisista markkinoinnin ja viestinnän aiheista. Päällimmäisenä minulle jäi mieleen Ryan Reynoldsin sekä Bozoma Saint Johnin vakuuttavat puheenvuorot.

”Sometimes imperfection is perfection”

Reynoldsin puheenvuoro inspiroi pohtimaan markkinointia ja mainontaa uudesta näkökulmasta. Reynolds nosti esille mainonnan ja markkinoinnin nykyaikaisen vakavuuden ja kuinka liiallinen täydellisyyden tavoittelu on heikentänyt luovuutta. Täydellisyyden tavoittelu kumpuaa pelosta epäonnistua ja Reynolds kannusti yleisöä oppimaan sietämään paremmin myös epäonnistumisia sekä tuomaan mainontaa enemmän hauskuutta sekä leikillisyyttä. Puheenvuorosta itselleni jäi päällimmäisenä mieleen inspiroivat sanat: ”Sometimes imperfection is perfection”.

Bozoma Saint John puhui todella vakuuttavasti aiheesta: It’s Not Job-Hopping, It’s Skill-Building.  Saint John nosti esille uudenlaista ajattelutapaa, jonka mukaan työpaikkojen säännöllistä vaihtamista ei tulisi pelätä tai hävetä vaan todella nähdä tämä mahdollisuutena kehittää omia taitoja sekä omaa itseään vielä paremmaksi. Saint Johnin vakuuttava ja motivoiva puhe kasvatti omaa sekä varmasti myös jokaisen muun katsojan itseluottamusta sekä uskoa omaan tekemiseen.

Puheenvuoro mikä erityisesti pysähdytti Cannesissa, oli Nobel-palkitun Malala Yousafzain inpiroiva puhe nuorista globaalien muutosten suunnannäyttäjinä. Yousafzai puhui tarinankerronnan roolista osana aktivismia sekä tarinoiden yhdistävästä voimasta.

Yousafzai myös kannusti brändejä ja yrityksiä tekemään aktiivisemmin yhteistyötä Z-sukupolven kanssa sekä todella sisällyttämään heitä osaksi prosesseja ja päätöksentekoa. Yousafzai kertoi myös oman järjestönsä, Malala Fundin, toiminnasta. Malala Fund on perustettu tyttöjä ja naisia varten ja sen kaiken toiminnan keskiössä ovat tytöt. Järjestö pyrkii omalla toiminnallaan varmistamaan, että tyttöjä osallistetaan heitä koskeviin asioihin ja päätöksiin. Malala Fund toimii mielestäni erinomaisena esimerkkinä sekä suunnannäyttäjänä brändeille ja yrityksille.

”In order to drive change, we have to do more”

”In order to drive change, we have to do more”. Näillä sanoilla Yousafzai viittaa siihen, kuinka on jatkuvasti etsittävä uusia innovatiivisempia keinoja naisten ja tyttöjen oikeuksien ja aseman parantamiseen maailmalla. Puheenvuoro sai minut pohtimaan omaa toimintaani ja toivon, että se herätti myös yrityksissä ja brändeissä uudenlaisia ajatuksia sekä ideoita. Malala Yousafzai on mielestäni tärkeä roolimalli kaikille nuorille kuin myös kokeneemmille tekijöille.

Cannesissa keskusteluissa muiden suomalaisten kanssa nousi esille, kuinka hienoa oli nähdä, miten laaja-alaisesti festivaalialueella oli myös nuoria markkinoinnin- ja viestinnänalan tekijöitä. Kiinnitin tähän erityisesti huomiota torstaina, kun palkittu amerikkalainen rap-artisti Megan Thee Stallion oli keskustelemassa innovatiivisesta brändiyhteistyöstä, jonka rappari toteutti yhdessä Frito Lay -brändin Cheetosin kanssa.

Megan Thee Stallion ja Frito Lay loivat yhdessä Snapchatin kanssa ainutlaatuisen ja menestyksekkään mainoksen Super Bowliin, joka onnistui kasvattamaan brändin sekä artistin suosiota maailmanlaajuisesti. Keskustelussa puhuttiin muun muassa vaikuttajien roolista markkinoinnissa ja mainonnassa, ja kuinka yleisön luottamus rakentuu vaikuttajan ympärille.

Puheenvuoroon jonottaessani kaikkialla ympärilläni näkyi pääsääntöisesti vain nuoria markkinointi- ja viestintäalan tekijöitä. Haluankin antaa ison hatunnoston Cannes Lionsille siitä, kuinka monipuolisesti festivaaleilla oli tarjolla ohjelmaa, jotka puhuttelivat ja houkuttelivat erilaisia sekä eri-ikäisiä yleisöjä.

Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, nuorissa on tulevaisuus ja oli todella hienoa nähdä, miten monelle nuorelle markkinoinnin ja viestinnän tekijälle oli annettu tämä uskomaton mahdollisuus päästä verkostoiutumaan, inspiroitumaan sekä kasvattamaan omaa tietämystä heti uran alkupuolella. Itse olen ainakin ikuisesti kiitollinen Marketing Finlandille tästä ainutlaatuisesta mahdollisuudesta.

Teksti: Sini Autio, Marketing Finland

Anniinan ajatuksia Cannes Lions -viikosta

Cannesin reissu on takana päin ja tunteet, jotka nyt valtaavat mieltä ovat kiitollisuus, inspiraatio, arvostus sekä onnellisuus. En vieläkään pysty käsittämään minulle tarjoutunutta mahdollisuutta päästä mukaan Cannesiin seuraamaan alan ammattilaisten tekemistä, kuulemaan inspiroivia puheita ja tapamaan alan arvostettuja henkilöitä.

Osallistuin Cannesissa järjestettävään maksuttomaan oheisohjelmaan, mikä oli erittäin antoisaa ja mielenkiintoista. Muutaman intensiivisen päivän aikana pyrin sisäistämään kaiken mitä pystyin. Uusien ajatuksien ja näkökulmien siivittämänä jalkoihin muodostuneet hiertymät eivät hidastaneet menoa tai synkentäneet mieltä.

Cannesissa pääsin muun muassa kuulemaan eri aihealueiden asiantuntijoita PWC:n jahdilla, pohtimaan alamme tasa-arvokysymyksiä LBB & Friends Beachilla, verkostoitumaan ja kuulemaan mielenkiintoisia puheenvuoroja Insait + Marketing Finlandin Get2getherissa sekä inspiroitumaan Meta Beachilla. Lisäksi Cannes Lionsin tuomarina toiminut Teemu Neiglick kertoi meille tämän vuoden töitä koskevista havainnoistaan Markkinointiuutisten Meet&Greet -tapahtumassa.

Ensikertalaisena Cannesissa ja vielä noviisina alalla arvostan erittäin suuresti tapaamiani ihmisiä, heidän ajatuksiansa ja ammatillista osaamista. Minulle Cannes oli kokemus, jota en unohda ikinä. Kiitos tästä kuuluu Marketing Finlandille ja mitä upeimmalle tiimille, joka otti minut avosylin vastaan, jaksoi opastaa ja kuunnella. Olen erittäin onnekas päästyäni mukaan Cannesin reissulle. Toivon, että tämä mahdollisuus tarjoutuu vielä monelle uudelle nuorelle. Cannes on paikka, josta saa mukaansa uusia näkemyksiä, motivaatiota ja tärkeitä kontakteja.

Teksti: Anniina Kyyrönen, Marketing Finland

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

7 + 13 =